Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli italialainen Cizeta, joka kehitti peräti 16-sylinterisen hirmun Lamborghinin ja Ferrarin kiusaksi.

Cizetan V16T:ksi nimeämän luomuksen saattoi helposti sekoittaa esimerkiksi Lamborghini Diabloon. Tämä ei ollut sattumaa, koska auton muotoilusta vastasi Diablon, Countachin ja Miurankin linjat piirtänyt Marcello Gandini. Lamboja vauhditti ”vain” 12-sylinterinen mylly, mutta Cizetassa pyttyjä oli peräti 16 mallimerkinnän mukaisesti.

Kuusilitraisessa V16:ssa oli 64 venttiiliä, kahdeksan nokka-akselia, kaksi polttoaineensuihkutusjärjestelmää, neljä sylinterinkantta ja kaksi jakoketjua. Vaikuttavan kuuloisesta teknisestä arsenaalista huolimatta voimavarat eivät tunnu kovinkaan ihmeellisiltä nykyisiin super- ja hyperautoihin tottuneille korville. Huipputehoksi ilmoitettiin virallisesti 547 hevosvoimaa, kun taas maksimivääntöä mylly tuotti 542 newtonmetrin verran.

Cizeta jäi kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta vain tähdenlennoksi. 16-sylinterisiä superautoja valmistui vuosina 1991-1995 alle 20 kappaletta, joten V16T on kananhammastakin harvinaisempi. Yksi näistä autoista komeili keväällä 1993 Geneven autonäyttelyn parrasvaloissa. Sieltä Cizeta päätyi eräälle maailman tunnetuimmista autokeräilijöistä, eli Brunein sulttaanille. Tilauksen hoiti Hong Seh Motors -niminen liike sulttaanin puolesta, ja Bruneihin saavuttuaan 16-sylinterinen erikoisuus sai nukkua lähinnä Ruususen unta sulttaanin useimpien muiden autojen tavoin.

Suosittelemme

Niinpä Cizetaa ei koskaan rekisteröity, ja superauton mittarissa on tälläkin hetkellä vain 966 kilometriä. Kilometrejä pääsisi nyt kartuttamaan lisää, koska sulttaanin entinen V16T on myynnissä Miamissa sijaitsevassa Curated-autoliikkeessä. Alustanumerolla 101 varustettu yksilö on edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa niin päältä kuin sisältäkin. Ainakin renkaat kaipaisivat kuitenkin uusimista ennen ajoon lähtöä, koska nekin ovat alkuperäiset 27 vuoden takaa. Lisäksi originaali radio saattaisi tarvita pientä fiksausta, mutta autoa mainostetaan silti maailman parhaiten säilyneeksi Cizetaksi.

Autoliike ei kerro harvinaisuuden hintaa nettisivuillaan, mutta Business Insiderin mukaan sulttaanin entisestä superautosta pyydetään 725 000 dollaria, eli reilut 600 000 euroa. On lähes mahdotonta sanoa, onko se paljon vai vähän, mutta ainakaan toiseen vastaavaan Cizetan uuden omistajan ei tarvitse ihan heti pelätä törmäävänsä.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat