1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli italialainen Cizeta, joka kehitti peräti 16-sylinterisen hirmun Lamborghinin ja Ferrarin kiusaksi.
Cizetan V16T:ksi nimeämän luomuksen saattoi helposti sekoittaa esimerkiksi Lamborghini Diabloon. Tämä ei ollut sattumaa, koska auton muotoilusta vastasi Diablon, Countachin ja Miurankin linjat piirtänyt Marcello Gandini. Lamboja vauhditti ”vain” 12-sylinterinen mylly, mutta Cizetassa pyttyjä oli peräti 16 mallimerkinnän mukaisesti.
Kuusilitraisessa V16:ssa oli 64 venttiiliä, kahdeksan nokka-akselia, kaksi polttoaineensuihkutusjärjestelmää, neljä sylinterinkantta ja kaksi jakoketjua. Vaikuttavan kuuloisesta teknisestä arsenaalista huolimatta voimavarat eivät tunnu kovinkaan ihmeellisiltä nykyisiin super- ja hyperautoihin tottuneille korville. Huipputehoksi ilmoitettiin virallisesti 547 hevosvoimaa, kun taas maksimivääntöä mylly tuotti 542 newtonmetrin verran.
Cizeta jäi kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta vain tähdenlennoksi. 16-sylinterisiä superautoja valmistui vuosina 1991-1995 alle 20 kappaletta, joten V16T on kananhammastakin harvinaisempi. Yksi näistä autoista komeili keväällä 1993 Geneven autonäyttelyn parrasvaloissa. Sieltä Cizeta päätyi eräälle maailman tunnetuimmista autokeräilijöistä, eli Brunein sulttaanille. Tilauksen hoiti Hong Seh Motors -niminen liike sulttaanin puolesta, ja Bruneihin saavuttuaan 16-sylinterinen erikoisuus sai nukkua lähinnä Ruususen unta sulttaanin useimpien muiden autojen tavoin.
Suosittelemme
Niinpä Cizetaa ei koskaan rekisteröity, ja superauton mittarissa on tälläkin hetkellä vain 966 kilometriä. Kilometrejä pääsisi nyt kartuttamaan lisää, koska sulttaanin entinen V16T on myynnissä Miamissa sijaitsevassa Curated-autoliikkeessä. Alustanumerolla 101 varustettu yksilö on edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa niin päältä kuin sisältäkin. Ainakin renkaat kaipaisivat kuitenkin uusimista ennen ajoon lähtöä, koska nekin ovat alkuperäiset 27 vuoden takaa. Lisäksi originaali radio saattaisi tarvita pientä fiksausta, mutta autoa mainostetaan silti maailman parhaiten säilyneeksi Cizetaksi.
Autoliike ei kerro harvinaisuuden hintaa nettisivuillaan, mutta Business Insiderin mukaan sulttaanin entisestä superautosta pyydetään 725 000 dollaria, eli reilut 600 000 euroa. On lähes mahdotonta sanoa, onko se paljon vai vähän, mutta ainakaan toiseen vastaavaan Cizetan uuden omistajan ei tarvitse ihan heti pelätä törmäävänsä.