Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli italialainen Cizeta, joka kehitti peräti 16-sylinterisen hirmun Lamborghinin ja Ferrarin kiusaksi.

Cizetan V16T:ksi nimeämän luomuksen saattoi helposti sekoittaa esimerkiksi Lamborghini Diabloon. Tämä ei ollut sattumaa, koska auton muotoilusta vastasi Diablon, Countachin ja Miurankin linjat piirtänyt Marcello Gandini. Lamboja vauhditti ”vain” 12-sylinterinen mylly, mutta Cizetassa pyttyjä oli peräti 16 mallimerkinnän mukaisesti.

-- MAINOS --

Kuusilitraisessa V16:ssa oli 64 venttiiliä, kahdeksan nokka-akselia, kaksi polttoaineensuihkutusjärjestelmää, neljä sylinterinkantta ja kaksi jakoketjua. Vaikuttavan kuuloisesta teknisestä arsenaalista huolimatta voimavarat eivät tunnu kovinkaan ihmeellisiltä nykyisiin super- ja hyperautoihin tottuneille korville. Huipputehoksi ilmoitettiin virallisesti 547 hevosvoimaa, kun taas maksimivääntöä mylly tuotti 542 newtonmetrin verran.

Cizeta jäi kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta vain tähdenlennoksi. 16-sylinterisiä superautoja valmistui vuosina 1991-1995 alle 20 kappaletta, joten V16T on kananhammastakin harvinaisempi. Yksi näistä autoista komeili keväällä 1993 Geneven autonäyttelyn parrasvaloissa. Sieltä Cizeta päätyi eräälle maailman tunnetuimmista autokeräilijöistä, eli Brunein sulttaanille. Tilauksen hoiti Hong Seh Motors -niminen liike sulttaanin puolesta, ja Bruneihin saavuttuaan 16-sylinterinen erikoisuus sai nukkua lähinnä Ruususen unta sulttaanin useimpien muiden autojen tavoin.

-- MAINOS --




Niinpä Cizetaa ei koskaan rekisteröity, ja superauton mittarissa on tälläkin hetkellä vain 966 kilometriä. Kilometrejä pääsisi nyt kartuttamaan lisää, koska sulttaanin entinen V16T on myynnissä Miamissa sijaitsevassa Curated-autoliikkeessä. Alustanumerolla 101 varustettu yksilö on edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa niin päältä kuin sisältäkin. Ainakin renkaat kaipaisivat kuitenkin uusimista ennen ajoon lähtöä, koska nekin ovat alkuperäiset 27 vuoden takaa. Lisäksi originaali radio saattaisi tarvita pientä fiksausta, mutta autoa mainostetaan silti maailman parhaiten säilyneeksi Cizetaksi.

-- MAINOS --

Autoliike ei kerro harvinaisuuden hintaa nettisivuillaan, mutta Business Insiderin mukaan sulttaanin entisestä superautosta pyydetään 725 000 dollaria, eli reilut 600 000 euroa. On lähes mahdotonta sanoa, onko se paljon vai vähän, mutta ainakaan toiseen vastaavaan Cizetan uuden omistajan ei tarvitse ihan heti pelätä törmäävänsä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.