MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tällaista Audia ei ole ennen nähty – Q2 on merkin uusi pieni katumaasturi

Audin katumaasturimalliston laajeneminen alaspäin on ollut yleisessä tiedossa jo pitkään. Merkki taisteli ensin pitkään Fiatin kanssa Q2-nimen käyttöoikeudesta, koska italialaiset olivat varanneet sen Alfa Romeon etuvetomallien tasauspyörästön lukon nimeksi. Lopulta Audi sai tahtonsa läpi, ja saksalaismerkin pieni SUV saatiin ristiä Q2:ksi Q1:n sijasta. Viime aikoina Audi on julkaissut autosta monenlaisia tiiserikuvia, ja nyt upouusi Q2 paljastettiin vihdoinkin koko komeudessaan Geneven autonäyttelyn avajaispäivänä.

Q2 on ingolstadtilaisille hyvin tärkeä malli, koska Audi pääsee sen myötä kilpailemaan yhä suositummaksi muuttuvassa pienten katumaasturien ja crossoverien luokassa. Auto on myös siksi hyvin merkityksellinen, koska se on ensimmäinen Audi, joka on suunniteltu täysin merkin uuden päämuotoilijan Marc Lichten alaisuudessa. Q2:ssa nähdäänkin uusi tulkinta Audin single frame -maskista, joka on nyt entistä enemmän kahdeksankulmion mallinen. Tätä tyyliä nähdään jatkojalostetussa muodossa myös tulevissa sedan-malleissa, kuten A8:ssa ja A6:ssa. Q2 on kylkilinjaltaan huomattavan kulmikas, ja lokasuojien kohdalla olevat voimakkaat pokkaukset toimivat eräänlaisena kunnianosoituksena alkuperäisen ralli-Quattron levikkeille.

Static photo, Colour: Tango Red

Audin pieni SUV on varsin matalanoloinen ilmestys katumaasturiksi, ja kontrastivärillä maalatut C-pilarit tekevät katon takaosasta leijuvan näköisen. Q2 erottuu takapäänsäkin osalta muista nyky-Audeista, koska takavalot ovat paljon kapeammat ja korkeammat kuin mitä rinkulamerkin autoissa on totuttu näkemään. Takaluukun kannen pokkaukset ovat yhtä kulmikkaat kuin lokasuojien linjat, ja takapuskurin alareunan muhkea diffuusori viimeistelee maskuliinisen ulkonäön. Audi kuvailee autoa kuitenkin urbaaniksi kulkuvälineeksi, joten Q2 on kotonaan lähinnä asfalttiviidakossa.

Ingolstadtin pieni katumaasturi on noin 4,2 metriä pitkä, 1,8 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea. Tavaratilan normaalivetoisuus on 405 litraa, mikä kuulostaa varsin mukavalta lukemalta tämänkokoiseen autoon. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee yli 1000 litran suuruiseksi. Sisätiloissa on samaa henkeä kuin uudessa A4:ssä sekä TT:ssä, ja kojelaudan päältä törröttävä tietoviihdejärjestelmän näyttö kuuluu vakiovarusteisiin. Jos autoon tilaa arvokkaamman MMI navigointi plus -paketin, Q2:n eri toimintoja pääsee käyttämään kosketuslevyn välityksellä. Pikkumaasturiin saa lisähintaan myös head up -heijastusnäytön sekä lyhyessä ajassa Audin tavaramerkiksi nousseen virtuaalisen mittariston. Autoon tarjotaan lisäksi varsin kattavaa turvavarustearsenaalia, johon kuuluu mm. ruuhka-avustin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja monia muita toimintoja.

Suosittelemme


Interior

Q2:n moottorivalikoima koostuu kolmesta bensakoneesta ja kolmesta dieselmoottorista. Bensavaihtoehdot ovat litran kokoinen kolmipyttyinen 1.0 TFSI sekä nelosturbot 1.4 ja 2.0 TFSI. Dieselpuolella tarjotaan 1.6 TDI:tä sekä kahta tehoversiota 2.0 TDI -koneesta. Tehoskaala ulottuu kolmisylinterisen 1.0 TFSI:n 116 hevosvoimasta kaksilitraisen bensaturbon 190 heppaan. Kuusivaihteinen manuaali on aina vakiona, mutta seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin saa kaikkien moottorien yhteyteen. Quattro-nelivetokin on luonnollisesti saatavilla, mutta sitä tarjotaan ainoastaan voimakkaamman 2.0 TDI:n ja tehokkaimman bensakoneen, eli 2.0 TFSI:n kanssa.

Innokkaimmat pääsevät tilaamaan oman Q2:nsa kesällä, ja myyntiin auto saadaan Euroopassa tulevan syksyn aikana. Hinnoista ei ole vielä mitään tietoa, mutta auto jää joka tapauksessa halvemmaksi kuin isompi Q3. Q2:n hinnat voivat siis olla aika lähellä vastaavia A3-malleja.

Static photo, Colour: Vegas Yellow

Luggage compartment, Colour: Tango Red

Lue lisää