Gordon Murray on brittiläinen autonsuunnittelija, jonka tunnetuin luomus lienee pitkään maailman nopeimman tuotantoauton viittaa kantanut McLaren F1. Nyt se saa henkisen perillisen, johon tulee upea moottori.
Murray vetää nykyään Gordon Murray Automotive -nimistä firmaa, joka esittelee ensimmäisen superautonsa elokuun alussa. T.50:ksi ristitty keskimoottorisportti pyrkii olemaan moderni vastine McLaren F1:lle, joten voimanlähteenä palvelee luonnollisesti vapaasti hengittävä V12. Mylly on Cosworthin käsialaa, ja siitä julkaistiin jo nyt varsin kattavat tiedot ennen itse auton paljastamista.
3,9-litraisen voimanlähteen luvataan olevan korkeimmalle kiertävä, nopeimmin kaasuun vastaava ja kevyin vapari-V12 mitä on koskaan käytetty katuautossa. Huipputehoa riittää 663 hevosvoiman verran, kun taas maksimiväännöksi kerrotaan 467 newtonmetriä. Jälkimmäinen arvo saavutetaan vasta 9000 kierroksen kohdalla, mutta 71 % väännöstä pitäisi olla käytössä jo 2500 kierroksen tuntumassa arkiajon helpottamiseksi.
Punaviiva tulee vastaan vasta 12 100 rundin kohdalla, ja tyhjäkäynniltä sinne pinkaistaan vain 0,3 sekunnissa. Perinteistä vapariteknologiaa täydennetään 48 voltin starttigeneraattorilla, josta irtoaa vielä 50 hepan verran lisäpotkua huippunopeusmoodissa. Moottorin lohko on valettu alumiinista, kun taas 13 kilon painoinen kampiakseli on terästä. Kiertokanget, venttiilit ja kytkinkoppa ovat puolestaan titaania. Koko pannun painoksi kerrotaan 178 kiloa, mikä on kunnioitettava lukema kaksitoistapyttyiselle täysmoottorille.
Suosittelemme
Voimanlähteen inspiraationa on Murrayn mukaan käytetty mm. Ferrari 250 GTO:n 3,3-litraista V12:ta, F1-kilpuri McLaren MP4/6:n Hondan V12:ta sekä tietysti BMW:n S70/2 V12:ta, joka vauhditti McLaren F1:tä. Gordon Murrayn kunnianhimoisena tavoitteena oli yhdistää näiden moottorien parhaat palat ja kehittää niitä vielä eteenpäin, mikä vaikuttaa onnistuneen mainiosti ainakin paperilla.
Tällaista taideteosta ei haluta piilottaa turhilla katteilla, joten T.50:n voimanlähde tulee olemaan melko vapaasti näkyvillä klassisten urheiluautojen tavoin. Upeaääniseksi kuvailtu kone saa parikseen puristien arvostaman kuusipykäläisen manuaalin, jonka vaihtotuntumaa kehutaan maailman parhaaksi. Jäämme siis odottamaan kieli pitkällä Gordon Murrayn uuden superauton julkaisua 4.8.