MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

50-heppaisen kilpurin meno päättyi kuitenkin tekniseen vikaan

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan kerran historiansa aikana.

Skoda esitteli toisen maailmansodan jälkeen uuden 1101/1102-mallisarjan, joka tunnettiin Tudorina englannin kielen two door -sanojen mukaan. Lujalla tekniikalla varustetut autot näyttivät kyntensä myös ralleissa sekä pitkissä ratakisoissa, ja Tudoreilla yllettiin kaksoisvoittoon esimerkiksi Etelä-Amerikan eksoottisissa maisemissa ajetussa Montevideon rallissa. Belgian Spa-Francorchampsin radalla järjestetyssä 24 tunnin kilpailussa Skodilla napattiin puolestaan peräti oman iskutilavuuskategorian kolmoisvoitto.

Skoda Sport

Tuolloin kilpureina palvelivat vielä umpikoriset nelipaikkaiset autot, mutta kaudeksi 1949 kehitettiin ratakisoja varten luotu erikoisrakenteinen Skoda Sport. Akseliväliä lyhennettiin 400 millillä, ja auto sai alumiinista tehdyn erityisen matalan avokorin. Ensimmäinen kisa ajettiin Tšekkoslovakian Brnossa, mutta pian Skodan tehdasjoukkue suuntasi katseensa jo Le Mansin legendaariseen 24 tunnin koitokseen. 24.6. vuonna 1950 edelleenkehitetty versio 1101 Sport starttasi matkaan, kun kuskit juoksivat perinteiseen tapaan autoilleen.

Skodan kilpurin ratissa vuorottelivat Václav Bobek ja Jaroslav Netušil. Vain 600 kilon painoisen auton akseliväliä pidennettiin Le Mansia varten suuntavakauden kohentamiseksi ja etupyörien rumpujarrujen jäähdytystä kohennettiin ilmanottoritilöiden avulla. Lisäksi nokalle iskettiin kaksi lisävaloa, mutta muuten tekniikka oli pitkälti identtistä Tudorin sarjatuotantomallin kanssa. Nokalla pörisseen 1,1-litraisen neloskoneen huipputeho nostettiin kuitenkin 50 heppaan, kun vakioautossa oli ainoastaan 32 hevosvoimaa.

Suosittelemme


Täyteen tankattuna ja muutamien varaosien kanssa auton kisapainoksi tuli 700 kiloa, ja huippunopeus oli 140 km/h. Kisaolosuhteissa Skoda hörppi bensan, etanolin ja asetonin seosta vain 12 litraa 100 kilometrillä, mikä oli suureksi eduksi Le Mansin kaltaisessa pitkän matkan kisassa. Skoda-miehistö ylsi 126 km/h:n keskinopeudella oman luokkansa toiselle sijalle, kunnes aamuhämärässä auto jäi radan varteen. Keskeytyksen syynä oli kiertokangenkaulan lukituksen pettäminen, mitä ei saatu korjattua paikan päällä.

Tämä jäikin sitten Skodan ainoaksi visiitiksi Le Mansiin. Vuoden 1950 kilpuri on nykyään täysin entisöitynä tšekkiläisen keräilijän yksityiskokoelmassa, ja auton piti palata Sarthen radalle tämän vuoden heinäkuussa Le Mans Classic -tapahtumassa 70 vuotta debyyttinsä jälkeen. Tapahtuma jouduttiin kuitenkin siirtämään koronaviruksen vuoksi ensi kesään, joten toivottavasti auto nähdään silloin jälleen tositoimissa.

LähdeSkoda

Lue lisää