Tällä sähköautolla pääsisi Lappiin saakka ilman välilatauksia – 1000 kilometrin rangen tarjoava Mercedes-Benz Vision EQXX esitellään tammikuun alussa

Mercedes-Benz on jo aiemmin kertonut vallankumoukselliseksi luonnehditusta Vision EQXX -sähkökonseptista, ja nyt lanseerauspäiväkin on selvillä. Auto esitellään tammikuun kolmas päivä heti uudenvuoden juhlallisuuksien jälkeen.

Tutkielman on tarkoitus viitoittaa tietä tähtimerkin seuraavan sukupolven tuotantosähköautoille. EQXX-konseptista on jo julkaistu tummansävyisiä tiiserikuvia, joista erottuu pehmeänpyöreillä linjoilla ja näyttävästi pullistetuilla lokasuojilla varustettu sähköauto. Kuvien perusteella kyse on kerrankin jostakin muusta kuin crossoverista, mutta tarkemmat muodot selviävät vasta kuukauden kuluttua.

Vision EQXX toimii kuulemma symbolina Mercedeksen pyrkimyksille rakentaa mahdollisimman energiatehokas auto. Stuttgartilaisten tavoitteena on yltää yli 1000 kilometrin rangeen oikeassa elämässä ja yli 10 kilometrin toimintamatkaan yhtä kilowattituntia kohti. Mersun edustajat kertoivat jo aiemmin, että kooltaan kompaktiluokkaan sijoittuva EQXX tarjoaisi pidemmän toimintasäteen ja paremman energiatehokkuuden kuin mikään muu tähän mennessä valmistettu sähköauto.

Erityisen pitkää toimintamatkaa ei saavuteta pelkästään isomman akkupaketin avulla, vaan Mercedes-Benz ottaa muitakin keinoja käyttöön. Kuitenkin myös akkuteknologia on edistyksellistä, ja sitä luvataan käyttöön tulevassa kompaktiluokkaan sijoittuvassa tuotantomallissa. EQXX:n tuotekehitystiimiin kuuluu Mersun F1-voimanlähteistä vastaavia insinöörejä, joten suorituskykykin lienee kunnossa.

Suosittelemme

Stuttgartin tähtimerkin johtoportaaseen kuuluva Thomas Schäfer korostaa, että Vision EQXX on enemmän kuin pelkkä näyttelyauto. Esimerkiksi akun kennoston tiheys on 20 prosenttia suurempi kuin EQS:ssä, ja myös ilmanvastuskertoimen pitäisi olla vieläkin alhaisempi kuin EQS:n tähänastinen ennätyslukema 0.20. Vastaavia edistysaskelia voidaan odotella tuleviin tuotantosähköautoihinkin, joita on luvassa koko liuta.

Jo ensi vuodesta lähtien Mersu tarjoaa täyssähköistä mallia joka segmentissä. Vuodesta 2025 alkaen jokaisesta Mercedeksestä on puolestaan saatavilla myös täyssähköversio. Samana vuonna lanseerataan kolme täysin uutta perusrakennetta sähköautokäyttöön. Ne ulottuvat laidasta laitaan Mercedes-Benzin tuotevalikoimassa, eli MB.EA keskikokoisiin ja isoihin henkilöautoihin, AMG.EA sporttimalleihin ja Van.EA hyötyautoihin. Lisäksi tarkoituksena on rakentaa ympäri maailmaa kahdeksan uutta akkutehdasta, joista neljä sijoittuu Eurooppaan. Vastapainoksi polttomoottoreihin suunnattuja investointeja vähennetään vuoteen 2026 mennessä 80 prosentilla verrattuna vuoden 2019 tasoon.

LähdeAutocar

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat