Luxemburgissa toimiva Art & Revs kauppaa parhaillaan harvinaista Alfa Romeo Giulia GTA 1600 Corsaa, joka on muutettu kakkosryhmän kilpuriksi jo 1960-luvulla.
Usein Alfa Bertoneksi kutsuttu Giulia GT kuuluu italialaisen automuotoilun ikoneihin. Vuosina 1963-1977 valmistettu pieni coupé ylsi kaikkien versioidensa osalta noin 225 000 auton valmistusmäärään pitkän elinkaarensa aikana. Kilpa-autoihin erikoistunut Autodelta muokkasi noin 1000 Giuliaa GTA:ksi, joka on lyhenne sanoista Gran Turismo Alleggrita. Kevyttä tarkoittava alleggrita otettiin tosissaan, koska auton painoa onnistuttiin pudottamaan reilulla 200 kilolla vakiomalliin nähden. Massaksi jäi siis vain 745 kiloa.
Vielä ”tavallista” GTA:takin harvinaisempi on 1600 Corsa, joita syntyi Autodeltan pajalla 70 kappaletta. Nyt yksi näistä autoista on myynnissä luxemburgilaisella Art & Revsillä, joka on erikoistunut klassikkoautoihin. Alustanumerolla 631 891 AR varustetulla yksilöllä on komea kilpailuhistoria takanaan. Alfa on ensirekisteröity vuonna 1967, mutta ensimmäinen kisa oli vuorossa vasta kaksi vuotta myöhemmin.
Auton tuolloin omistanut Calogero La Monica osallistui kakkosryhmän luokituksen mukaisella Giulialla erilaisiin mäkikisoihin. Vuodesta 1971 alkaen auto nähtiin nelosryhmän mittelöissä, jolloin Alfaan leivottiin myös muhkeammat lokasuojanlevitykset. Hieman myöhemmin GTA 1600 Corsa päätyi Giuseppe Vasallolle, joka ylsi vuonna 1974 peräti GT 1600 -luokan kakkossijalle tarunhohtoisessa Targa Florion maantiekilpailussa Sisiliassa. Tähän auton kilpailuhistoria oli hyvä päättää.
Suosittelemme
GTA entisöitiin kattavasti 1990-luvun puolessavälissä, jolloin kori palautettiin kapeampaan kakkosryhmän asuun. Seuraava entisöinti oli vuorossa jo vuonna 2003, jolloin työstä vastasi Alfoihin erikoistunut Toni Rotondi. Tällöin entinen kilpuri rekisteröitiin myös kadulle, mutta mittariin on sittemmin kertynyt vasta noin 2000 kilometrin ajomäärä. Auton voimavarat muistuttavat kuitenkin edelleen kilpavuosista.
”Tavallisessa” GTA:ssa on vain 115 heppaa, mutta tässä autossa on Corsa-speksien mukaiset 165 hevosvoimaa. Tekniikan herkkuihin kuuluvat mm. tuplakaasuttimet, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja Alfan tunnusmerkkeihin kuulunut tuplasytytys. Auton mukana tulee monien dokumenttien lisäksi kaikki alkuperäiset kisaosat, jotka on poistettu katurekisteröinnin tieltä. Hintaa ei kerrota kuin tosiostajille, mutta se lienee reilusti kuusinumeroisella puolella. Viime vuonna vastaavasta Autodeltan rakentamasta Alfasta pyydettiin USA:ssa peräti 333 000 euroa, mikä antaa osviittaa arvosta.