Uudessakaupungissa valmistettu Talbot Horizon kuului Suomen 1980-luvun kansallismaisemaan varsinkin petrolikäyttöisenä versiona. Vähemmän seksikkäällä Talbotilla oli myös paljon kuumempi Amerikan serkku, joka heitti turboahtimen voimin haasteen esimerkiksi VW Golf GTI:lle.
Horizonia myytiin 1970-luvun puolella aluksi Chrysler- ja Simca-merkkkisenä, kunnes ranskalainen PSA-konserni osti vuonna 1978 Chryslerin Euroopan toiminnot. Tämän jälkeen merkiksi vaihtui naftaliinista kaivettu vanha luksusbrändi Talbot, jonka maineen 1980-luvun ankeat tuotteet käytännössä pilasivat. Horizon suunniteltiin kuitenkin kunnianhimoisesti maailmanautoksi, josta tehtiin myös Pohjois-Amerikan markkinoita varten kehitetty versio. Esimerkiksi isommilla puskureilla ja erilaisilla valoilla varustettu auto tunnettiin Atlantin toisella puolella Plymouth Horizonina tai Dodge Omnina.
Tekniikassakin oli merkittäviä eroja, ja Amerikan Horisontista nähtiin myös ihka oikea hot hatch. Sen synnystä saadaan kiittää Chryslerin pelastajaksi värvättyä Lee Iacoccaa, joka halusi tuoda Dodgen Omni-mallistoon perusautoja pippurisemman tapauksen. Ford Mustangin isänä tunnettu Iacocca kääntyi vanhasta muistista pitkäaikaisen ystävänsä Carroll Shelbyn puoleen, joka sai tehtäväkseen luoda kilpailijan kunnon menestykseen nousseelle VW Golf GTI:lle.
Omni sai Shelbyn käsittelyssä sen verran mukavasti potkua, että auto intouduttiin nimeämään Goes Like Hell -sanojen mukaan GLH:ksi. 1980-luvulla helvetilliseen kulkuun riittivät vielä 2,2-litraisesta turbonelosesta kutitellut 146 hevosvoimaa, mutta toki auto oli myös paljon nykyisiä hot hatcheja kevyempi. Tehon makuun päästyään Shelbyn paja kehitti vielä puhdikkaamman GLHS-mallin, joissa oli jo 175 heppaa. Tämän version tuotanto rajoitettiin vain 500 yksilöön, joten kyseessä on varsin harvinainen ”Horizon”.
Suosittelemme
Omni GLHS kiihtyi 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 6,5 sekunnissa, ja huippujakin riitti 209 km/h:n verran. Ajettavuutta kohennettiin VR-nopeusluokitelluilla Goodyear Gatorback -renkailla, ja herkkuihin kuuluivat hillityn helmasarjan sekä alumiinivanteiden lisäksi mm. nahkaratti ja mallikohtaiset tarrat. Shelby oli lopputulokseen sen verran tyytyväinen, että yksi Omni GLHS päätyi myös miehen omaan kokoelmaan. 86. valmistettu yksilö kuuluu tätä nykyä Carroll Hall Shelby -säätiölle, ja pian se lienee uuden omistajan käsissä.
Alle 8200 mailia ajettu ja kaikin puolin alkuperäiskuntoinen pikkumusta menee nimittäin näinä päivinä vasaran alle Mecumin Kissimmeen huutokaupassa. Horizonin eksoottisen Amerikan serkun hinnan arvioidaan nousevan 50 000 – 75 000 dollarin tuntumaan, joten kyseessä ei todellaan ole mikään perus-Talbot hintansakaan puolesta.