Kohtuullisen hintaiset takavetoiset urheilucoupét ovat tätä nykyä todella harvassa. Niiden perinteitä on kunniakkaasti ylläpitänyt Toyota GT86:n ja Subaru BRZ:n muodostama duo, joka siirtyy kohta toiseen sukupolveensa
Toyotan ja Subarun sportticoupét esiteltiin jo kahdeksan vuotta sitten, joten seuraajien aika alkaa olla käsillä. Välillä tuntui jo siltä, että autojen tarina ei välttämättä jatku nykyisen crossover- ja katumaasturibuumin aikoina, mutta onneksi japanilaismerkit pitävät kiinni takavetosporteistaan. Ensimmäisen sukupolven Subaru BRZ:n tuotanto päättyi jo heinäkuussa, mutta tuolloin uudesta mallista ei puhuttu vielä mitään. Nyt Subaru julkaisi kuitenkin ensimmäisen tiiserikuvan toisen sukupolven BRZ:sta, ja samalla auto luvattiin esitellä vielä tämän syksyn aikana.
Täysin uudeksi mainostetun BRZ:n debyyttiä suunniteltiin ilmeisesti marraskuiseen Los Angelesin autonäyttelyyn, joka jouduttiin kuitenkin perumaan koronapandemian vuoksi. Esittelyaikataulusta aiotaan silti pitää kiinni, joten uusi BRZ saatetaan paljastaa vielä ensi kuun aikana. Subarun nyt julkaisemassa tiiserikuvassa ei näy kuin uutuuden etupyörä ja osa etulokasuojasta. Etulokasuojan takareunaan tulee ilmeisesti jarrujen ilmanpoistoa palveleva aukko, ja vanne vaikuttaisi olevan identtinen Toyotan GR Yaris -ralliluokittelumallin kanssa.
Toyotan vastaava malli saa todennäköisesti nimekseen GR86, ja auton naamioitu prototyyppi onnistuttiin bongaamaan salavalokuvaajien linsseille jo elokuussa. Vielä varsin epätarkoista kuvista kävi ilmi, että perusmuoto ja mittasuhteet eivät juuri muutu, mutta keulaan sekä perään tulee tuoretta ilmettä. Takavetosporttien tekniikka on tällä hetkellä vielä hämärän peitossa. Välillä netissä liikkui vahvoja huhuja turbokoneista, mutta viimeisimpien tietojen mukaan autoja vauhdittaa jatkossakin vapaasti hengittävä bokserinelonen.
Voimanlähteenä palvelisi Subarun valikoimasta löytyvä 2,4-litrainen bokserikone nykyisen kaksilitraisen myllyn sijasta. Noin 220 hevosvoiman huipputeho ja 240 newtonmetrin maksimivääntö eivät kuulosta edelleenkään kovin hurjilta arvoilta, mutta takavetosporttien valttikortti on tuttuun tyyliin ajettavuus. Toyota on jo luvannut, että uusi GR86 on hauskempi ajaa kuin BMW:n kanssa yhteistyössä kehitetty ja turbokoneilla ryyditetty Supra. Kuusipykäläinen manuaali olisi jatkossakin looginen vaihteistovalinta näihin autoihin, mutta tarjolle tulee myös uusiksi laitettu automaatti.