Täällä autoteollisuus testaa – kävimme bongaamassa naamioituja prototyyppejä Saksan Nürburgringillä

Saksan Eifel-vuoristossa kiemurteleva Nürburgringin Pohjoislenkki, eli Nordschleife on ehkäpä maailman legendaarisin kilparata. Se sai alkunsa jo vuonna 1927, ja yli 20 kilometriä pitkän radan profiili on pysynyt vuosikymmeniä ennallaan. Pieniä muutoksia on toki tehty, mutta kaiteet ovat edelleen lähellä baanaa ja modernit turva-alueet loistavat useimmissa kohdissa poissaolollaan. Lisäfiilistä tuovat myös melkoiset korkeuserot, jolloin kyyti on välillä kuin vuoristoradalla.

Nordschleife on monen autofriikin paratiisi, ja niinpä mekin kävimme ajamassa radalla omalla tuontiautolla viime torstai-iltana. 90-heppaisen roadsterin ratissa sai väistellä oikein urakalla takaa ohi syöksyviä, mutta hauskaa oli pienemmilläkin nopeuksilla. Illasta oli varattu pari tuntia kaikille avoimille Touristenfahrten-ajoille, mutta perjantaiaamuna rata oli jälleen suljettu yleisöltä.


Syynä oli se, että autoteollisuuden naamioidut testiprototyypit valloittivat jälleen Nordschleifen lukuisten muiden arkipäivien tavoin. Rata tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden mm. alustansäätöjen optimoimiseen, ja niinpä tehtaiden testikuskit päästelivät siellä melkoista haipakkaa.

Kameran linssille taltioitui mm. Hyundai i30:n tuleva N-sporttiversio vielä melko raskaasti naamioituna. Hyundai tuntui paukkuvan mukavasti vaihtokohdissa, ja nelosturbosta kantautui ihan mukava pörinä. BMW M4 CS, Mersun S-luokan facelift-malli ja Mercedes-AMG GLC 63 Coupé kiersivät vielä rataa naamioteipattuina, vaikka ne on jo julkistettu aivan viime viikkojen aikana.





Jenkkipuolta edustivat puolestaan Chevrolet Camaron ZL1 1LE -rataspesiaali ja etumoottoristen Corvettejen viimeiseksi huipentumaksi jäävä ZR1. Myöhemmin tämän vuoden aikana esiteltävä super-Corvette oli vielä kauttaaltaan psykedeelisen naamiointikuvion peitossa, ja veekasin jylinä kantautui kauas. Autossa on huhujen mukaan kompressoriahdettu 6,2-litrainen kasi, jonka teholukema alkaa jo seiskalla.

Parkissa testiautoista bongattiin mm. Mersun AMG GT R ja nykyisen Audi A7:n pohjalta tehty muuli, jonka kuorten alla oli ehkä jo seuraavan sukupolven tekniikkaa. Lisäksi liikenteessä vastaan ajoivat Mercedes-AMG:n E 63 -farkusta tehty maastohenkinen korotettu versio ja tuleva BMW M5. Seuraavan sukupolven G-Mersu bongattiin puolestaan Koblenzin kaupungissa liikennevaloissa, mutta puhelimen kaivamisessa taskusta kesti niin kauan, että proto ehti poistua jo paikalta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...