Porsche on tuomassa pikapuoliin markkinoille uuden painoksen GT2 RS:stä, mutta se on massatavaraa RM Sotheby’s -huutokauppakamarilla tarjolla olevaan 911 GT2 R:ään verrattuna. Näitä autoja on valmistettu vain 10 kappaletta.
Muutaman päivän päästä Milanossa vasaran alle päätyvän yksilön myyntihinnan uumoillaan nousevan 500 000 – 700 000 euron tasolle. Tämä kuulostaa jopa yllättävän ”edulliselta” summalta tämän harvinaisuusluokan Porschesta puhuttaessa, mutta asiassa on aika iso mutta. Kyseinen GT2 R vaatii nimittäin melkoisesti töitä ja rahaa ollakseen jälleen ajokunnossa.

993-sukupolven 911 GT2:n pohjalta tehty R-malli valmistettiin kauden 1997 kisakoitoksia varten. Autolla kilpaili ja sen omisti alun perin René Snel, joka kuitenkin kolaroi Porschensa elokuussa 1999. Tämän jälkeen kilpuri päätyi Klaus Abbelenille, joka korjasi auton ja ajoi sillä useissa kisoissa esimerkiksi Nürburgringillä, Monzassa ja Hockenheimissa.
Suosittelemme
Abbelen on vaikuttanut myöhemminkin esimerkiksi Nürburgringin 24 tunnin kisassa, ja hän oli myös muutama vuosi sitten menehtyneen Sabine Schmitzin, eli ”Nürburgringin kuningattaren” aviomies. Klaus Abbelen myi Porschen eteenpäin vuonna 2014, jolloin autoa alettiin rakentaa jälleen kerran uudestaan. Projekti jäi kuitenkin kesken, ja GT2 R on edelleen puolivalmiissa tilassa.

RM Sotheby’s ei ole kertonut kovinkaan tarkkaan, kuinka paljon työtä on vielä jäljellä. Porschen ohjaamo on esimerkiksi riisuttu täysin, mutta auton mukana tulevat mm. matot, Recaron kisapenkki ja muutamia muitakin osia. Puutelistalle jäävät kuitenkin esimerkiksi mittarit ja auton lasit.

Moottori 911 GT2 R:ssä sentään on, mutta huutokauppakamari ei kerro mitään pannun alkuperästä eikä edes sitä, mikä Porschen voimanlähde on kyseessä. Matching numbers -yksilöä tästä autosta ei siis välttämättä saa enää tehtyä, mutta ainakin kyseessä on ehkäpä harvinaisin versio viimeiseksi jääneestä ilmajäähdytteisestä 911-sukupolvesta, joka on muutenkin korkeassa kurssissa keräilijöiden keskuudessa.



