Superdieselin loppu lähestyy – neljällä turbolla höystetty BMW:n M50d-kone on liian kallis ja monimutkainen valmistaa

BMW tarjosi jo edellissukupolven isoihin malleihinsa kolmella turbolla ryyditettyä kolmilitraista turbodieseliä, joka siivitti esimerkiksi M550d:n todella vaivattomaan menoon muhkean vääntönsä turvin. Nykyisissä malleissa käytetään peräti neljällä turboahtimella varustettua dieseliä, joka esiteltiin mallivuodeksi 2016. Pannua hyödynnetään tällä hetkellä M550d:n lisäksi 7-sarjassa sekä katumaasturipuolella X5:n, X6:n ja X7:n pellin alla Euroopan markkinoilla.

Moottori tuottaa 400 hevosvoiman huipputehon ja 760 newtonmetrin maksimiväännön, jotka singauttavat esimerkiksi farkkukorisen M550d:n vain 4,4 sekunnissa nollasta sataan. Bonuksena tulee vielä taloudellisuus, koska neljällä turbolla höystetty kolmilitrainen nakuttaja on polttoaineen suhteen huomattavasti nuukempi kuin esimerkiksi vastaavat voimavarat tarjoava tupla-ahdettu bensakasi. Koneen reservit riittävät mainiosti massiiviseen X7:äänkin, jonka M50d-versio kiihtyy satasen nopeuteen noin 5,5 sekunnissa.





Hieman kryptisellä B57D30S0-koodilla tunnettu voimanlähde on näyttänyt kyntensä viritettynäkin. Esimerkiksi saksalainen G-Power loihtii myllystä uuden moottorinohjaussoftan avulla peräti 460 heppaa ja 860 newtonia, joiden ei pitäisi heikentää moottorin kestävyyttä. Virityssofta nostaa nimittäin tehoja vasta siinä vaiheessa, kun moottoriöljy on lämmennyt kunnolla.

M50d-kone on siis periaatteessa mainio voimanlähde, mutta senkin kysyntä on päässyt laskemaan nykyisinä dieselvainon aikoina. Lisäksi neljällä turboahtimella varustettu kone on osoittautunut BMW:lle liian kalliiksi ja monimutkaiseksi valmistaa. Niinpä saksalainen Bimmer Today -julkaisu tietää kertoa, että pannun loppu alkaa lähestyä uhkaavasti.

BMW aikoo kuulemma lopettaa voimanlähteen tarjoamisen 5- ja 7-sarjojen nokalla jo ensi kesänä, jolloin nykyisen G30-korimallin Viitosen pitäisi saada kevyt facelift. Seuraavaksi vuorossa olisivat X5, X6 ja X7 M50d, joten superdieselin taru jäisi todella lyhyeksi tuoreessa X7:ssä ja juuri lanseeratussa kolmannen sukupolven X6:ssa. Neljällä turbolla ryyditetylle nakuttajalle ei ole ilmeisesti suunnitteilla suoraa seuraajaa, mutta kolmilitraisen tuplaturbodieselin sähköavusteinen hybridiversio voisi olla yksi vaihtoehto tulevaisuudessa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...