MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Superauton maastoversio on Lambon viimeinen polttomoottorimalli – Huracán Sterrato esitellään joulukuussa

Lamborghini esitteli jo vuonna 2019 keskimoottorisen Huracánin pohjalta maastohenkisen Sterrato-tutkielman. Se johti tuotantoversioon, joka lanseerataan pitkän odotuksen jälkeen vihdoinkin joulukuussa.

Kyseessä ei ole todellakaan enää mikään yllätys, koska autosta on julkaistu jo monenlaisia tiisereitä ja testiprotojakin on bongattu useaan kertaan salavalokuvaajien linsseille. Virallinen esittely koittaa Miamissa joulukuussa järjestettävässä Art Basel -tapahtumassa, joka on kuun ensimmäisinä päivinä Miami Beachilla pidettävä taideshow.

Sterrato on erityinen Lamborghini monestakin eri syystä. Se on ensinnäkin hyvin erikoisen autoluokan edustaja, koska kyseessä on korotettu maastohenkinen versio vapaasti hengittävällä V10:llä varustetusta superautosta. Lisäksi Huracán Sterrato saa kunnian olla Lambon viimeinen pelkällä polttomoottorilla varustettu auto.

Sterrato-nimeä ei muuten ole vielä virallisesti vahvistettu, mutta tuotantomalli saa kaiken todennäköisyyden perusteella saman nimen kuin jo kesäkuussa 2019 julkisuuteen tuotu konsepti. Maastotyylinen Huracán esitellään hieman myöhemmin kuin Porsche 911:n pohjalta kehitettävä vastaavaa Safari-versio, ja Lamboa saa Porschen tavoin pelkästään umpikattoisena ja nelivetoisena coupéna.

Suosittelemme


Jos tutkielman strategiset mitat päätyvät tuotantoon, maavara kasvaa 47 millillä uusiksi laitetun jousituksen ansiosta. Raideväliä on puolestaan 30 milliä perus-Huracánia enemmän, ja korin lähestymis- sekä jättökulmatkin kasvavat jonkin verran. Konseptissa oli myös nelipyöräohjaus, korin alaosan maastohenkisiä suojamuoveja sekä diffuusorin virkaa hoitava takimmainen pohjapanssari. Tuotantoautosta julkaistujen tiiserikuvien perusteella tyyli on tutkielmaan verrattuna ennallaan, ja autosta löytyy myös kattoteline sekä nokan lisäledivalot.

Huracán Sterraton jälkeen jokainen uusi Lamborghini saa voimalinjaansa jonkinasteista sähköistymistä. Vuosikymmenen puolenvälin jäätyä taakse vuorossa on puolestaan italialaismerkin ensimmäinen täyssähköauto, mutta myös vapari-V12 saa vielä pysyä tarjolla sähkömoottorin parina.

Lue lisää