Marcello Gandinin muotoilema Lamborghini Countach syntyi vuonna 1971 futuristisena tutkielmana, joka pääsi tuotantoon muutamaa vuotta myöhemmin. 1980-luvun mittaan monenlaisia spoilereita saanut superautolegenda joutui seuraavan vuosikymmenen alussa pehmeälinjaisemman Diablon korvaamaksi, mutta nyt Countach tekee jälleen paluun.
Ajankohta ei ole sattumaa, koska alkuperäisen Countachin prototyypin esittelystä tuli tänä vuonna kuluneeksi tasan puoli vuosisataa. Lamborghini julkaisi nyt uudesta Countachista tiiserivideon, jossa keskitytään mallinimen kunnianarvoisaan historiaan ja annetaan myös pikaista esimakua tulevasta. Italialaiset paljastivat samalla myös tiiserikuvan, jossa uusi Countach komeilee vielä peiton alla.
Auton yksityiskohtia ei vielä erota, mutta perusmuoto on klassisen esikuvan tapaan voimakkaan kiilamainen. Uudessa tulkinnassa ei näytä myöskään olevan minkäänlaista kiinteätä takaspoileria, eli auto on hengeltään lähempänä alkupään Countacheja 1970-luvulta kuin seuraavan vuosikymmenen spoilerihirviöitä. Keulan ja katon etuosan muodot vaikuttavat kuitenkin paljon vanhaa Countachia pehmeälinjaisemmilta modernin aerodynamiikan sanelemina.
Kaikelle kansalle tarkoitettujen tiiserien lisäksi Lamborghini paljasti lisäkuvia vain pienelle piirille tarkoitetussa Unica-sovelluksessaan. Yhdestä kuvasta erottuvat klassisen Countachin kaltaiset ritilät takasivulasien paikalla, ja mallinimikin selviää näistä otoksista. Uutuus on ristitty Countach LPI 800-4:ksi, mikä kertoo Lambo-kielellä autossa olevan 800 hevosvoiman teho ja neliveto.
The Supercar Blog -nimisen julkaisun tietojen mukaan uusi Countach tehtäisiin pienenä eränä valmistetun Sian FKP 37:n pohjalta, joka puolestaan pohjautui Aventadoriin. Tämän perusteella uudestisyntyneen superautolegendan voimanlähteenä palvelisi mietoon hybridijärjestelmään yhdistetty 6,5-litrainen V12. Sianin huipputeho kirjataan 819 hevosvoiman lukemaan, eli Countachissa olisi periaatteessa identtisestä tekniikasta hieman vähemmän potkua.
Suosittelemme
Auton näkemistä ei tarvitse odotella enää kauan, koska se paljastetaan ilmeisesti jo tällä viikolla Kalifornian Montereyn Car Weekillä. Tuotantomäärä rajataan huhujen mukaan vain 112 yksilöön, ja verottomat hinnat voisivat olla 2,5-3 miljoonan euron luokkaa.