Superautolegenda on tekemässä paluuta – uudestisyntynyt Cizeta saa V16:n kylkeen neljä turboahdinta

1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa automaailmaan syntyi ennennäkemättömän suorituskyvyn tarjonneita superautoja. Esimerkiksi Porsche 959:n, Ferrari F40:n ja Bugatti EB110:n joukkoon liittyi myös Cizeta-niminen tulokas, jonka taru jäi kuitenkin valitettavan lyhyeksi.

Vuonna 1988 perustetun merkin taival päättyi jo kuusi vuotta myöhemmin, ja tuona aikana valmistui vain 12 autoa. Myöhemmin niitä naputeltiin kasaan vielä muutama yksilö lisää Cizetalta jääneistä osista. Superauto sai Moroder-mallinimensä firman osakkaana olleelta musiikkituottaja Giorgio Moroderilta, ja muodot olivat Marcello Gandinin käsialaa. Design napattiin lähes suoraan Gandinin piirtämästä Lamborghini Diablon prototyypistä, joka ei kuitenkaan koskaan päässyt tuotantoon.

Neljällä luukkulampulla varustettu Cizeta Moroder V16T antoi ainakin paperilla kovan vastuksen muille kolmen vuosikymmenen takaisille superautoille. Cizetan 16-sylinterinen ja 64-venttiilinen moottori tuotti yli 500 hevosvoimaa, ja nollasta sataan -kiihtyvyydeksi luvattiin 4,5 sekuntia. Lukemat tekivät aikoinaan vaikutuksen jopa Brunein sulttaaniin, jolle yksi harvoista valmistuneista yksilöistä päätyi. Ajan kulumisen ja teknisen kehityksen näkee kuitenkin siitä, että nykyään jopa nelivetoiset hot hatchit pyrähtävät samassa ajassa satasen nopeuteen. Toisaalta niillä ei ole asiaa Cizetan 328 km/h:n huippuihin.

16-pyttyinen italialaissuperauto oli yksi aikansa saavuttamattomista unelmista, joka jäi lähtemättömästi monen autohullun mieleen. Yksi heistä on tätä nykyä Saksassa asuva italialaislähtöinen Antonio Mandelli, joka on päättänyt tuoda Cizetan takaisin markkinoille. Miehen omistama EMA Group GmbH odottelee parhaillaan Marcello Gandinin siunausta hankkeelleen, mutta nettisivutkin uutta tulemista silmälläpitäen ovat jo olemassa.

Suosittelemme


Mandelli aikoo käyttää uudestisyntyneen Cizetan voimanlähteenä alkuperäistä kuusilitraista V16:ta, jota terästetään kuitenkin peräti neljällä turboahtimella. Korirakenteena palvelee kuulemma hiilikuituinen monokokki, ja testimuulit ovat jo liikenteessä. Mandellin mukaan moottori tulee paikalliselta F1-toimittajalta, ja voimansiirrosta vastaa perinteinen viisipykäläinen manuaali. Jäämme odottelemaan, toteutuvatko miehen suunnitelmat myös oikeassa elämässä. Se on ainakin varmaa, että Giorgio Moroder ei ole enää mukana tässä projektissa.

Lue lisää