Super-Tesla jäi pelkäksi haaveeksi – yli 1100-heppainen Model S Plaid + ei tulekaan tuotantoon

Teslan perustaja Elon Musk kohahdutti automaailmaa lupaamalla yli 1100 hevosvoiman tehon Model S:n tulevaan Plaid + -versioon. Nyt Musk perui kuitenkin koko auton tulon.

Yli 1100-heppaisen neliovisen sähköauton piti alun perin saapua myyntiin tämän vuoden syyskuussa. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrottiin alle 2.1 sekuntia ja huipuiksi samat 320 km/h kuin Model S:n ”tavallisessa” Plaid-versiossa. Rangenkin piti olla peräti 840 kilometriä. Nyt Elon Musk ilmoitti kuitenkin Twitterissä 11 sanan voimin, että Plaid + on kuopattu. Sitä ei kuulemma tarvita, koska jo normaali Plaid on niin hyvä.

Loppuvuodesta myyntiin tulevan Plaidin numeroarvoissa ei olekaan juuri valittamista. Vai mitä sanotte 1020 hevosvoiman teholukemasta, jo mainitusta 320 km/h:n huippunopeudesta, 2,1 sekunnin kiihtyvyydestä nollasta sataan ja lähes 630 kilometrin toimintasäteestä? Plaidissa on kolme sähkömoottoria kuten Plus-malliinkin oli suunniteltu, joten asiakkaat eivät jää paljosta paitsi ”tavalliseen” Plaidiin päätyessään.





Plus-version tulo näytti jo aiemmin vähän epämääräiseltä, koska alkuvuodesta auton verotonta ennakkohintaa nostettiin yhtäkkiä 10 000 eurolla 149 000 euron lukemaan, ja vähän aikaa sitten tuotannon alun kerrottiin siirtyvän ensi vuoden puoleenväliin. Tältä pohjalta Model S:n superversion kuoppaaminen kokonaan ei ole enää mikään suuri yllätys, mutta asiassa on kyse muustakin. Autossa piti nimittäin käyttää uudenlaisia akkumoduuleja, jotka olisivat olleet paljon isompia kuin Model S:n standardimoduulit. Isojen moduulien piti myös varata viisinkertainen määrä energiaa ja tarjota erityisen pitkä toimintamatka.

Latausnopeudenkin piti olla jopa kuusi kertaa suurempi, ja valmistuskustannusten uumoiltiin laskevan tarvittavien akkukennojen pienemmän määrän vuoksi. Lisäksi suunnitteilla oli uudenlaisia materiaaleja kennoihin. Elon Musk myönsi kuitenkin jo viime syksynä, että uudenlaisten akkumoduulien tehokas sarjavalmistus on vaikeaa. Tämä lienee todellinen syy Model S Plaidin Plus-version kuoppaamiseen, ja kysymysmerkkejä leijuu nyt myös Teslan sähköisen rekan nupin ja hypernopean Roadsterin yllä. Niissäkin piti nimittäin hyödyntää samoja akkumoduuleja.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.