Suomen kallein auto juhlii 60-vuotissynttäreitään

Mercedes-Benz kehitti 1950-luvun alussa 300 SL -nimisen kilpurin, jolla voitettiin mm. Meksikon legendaarinen Carrera Panamericana -maantiekilpailu. Kilpa-autosta jalostettiin muutamaa vuotta myöhemmin kuvankaunis katuversio, joka sai säilyttää saman nimen ja putkirunkorakenteen sanelemat lokinsiipiovet. Kadulla ne toimivat varsinaisena katsemagneettina, ja 300 SL kohosi aikansa himotuimpien statussymbolien joukkoon.

Suurin osa lokinsiipimersuista laivattiin USA:n markkinoille, jossa oli kuitenkin enemmän kysyntää avomallisille urheiluautoille. Niinpä Mersu kehitti 300 SL Roadsterin pari vuotta coupén jälkeen. Tehdas vuosi tiedot uutuudestaan jo lokakuussa 1956 Collier’s-nimiselle vaikutusvaltaiselle jenkkijulkaisulle ennen kuin kukaan muu ulkopuolinen oli päässyt näkemään autoa.

Suuren yleisön ensi-ilta koitti tasan 60 vuotta sitten, eli keväällä 1957 Geneven autonäyttelyssä. Lokinsiipiovisen coupén muuttaminen avokattoiseksi vaati rutkasti lisäjäykisteitä, ja ovetkin piti muuttaa tavanomaisemmiksi. Umpimallin lokinsiipiovien mukanaan tuomat korkeat kynnyskotelot katosivat tässä yhteydessä, ja Roadsterin paino kasvoi noin 120 kilolla sitä edeltäneeseen coupéen verrattuna.

Suosittelemme


Suorituskyky säilyi silti urheilullisena, ja auto sai kosolti ylistystä aikakautensa lehdistöltä. Alkuperäinen valurautamoottori korvattiin alumiinilohkoisella versiolla vuonna 1962, jolloin paino pieneni hiukan. Kolmilitraisesta rivikuutosesta irtosi muuten 215 hevosvoimaa, mikä oli huima lukema 30-heppaisten Kuplien aikakautena. Kun 300 SL ilmestyi Saksan Autobahneilla edelläajavan taustapeiliin, sille kannatti tehdä nopeasti tietä.

Mercedes paransi auton varustelua jatkuvasti, ja lisävarustelistalle ilmestyi irrotettava kovakatto vuonna 1958. Kolmisen vuotta myöhemmin 300 SL:ään sai jo levyjarrutkin, ja auton tuotanto päättyi vuonna 1963. Astetta vaatimattomampi Pagoda-kattoinen SL astui tuolloin legendan isoihin saappaisiin. 300 SL Roadstereita valmistettiin yhteensä 1 858 kappaletta, ja jokainen säilynyt yksilö on nykyään huimissa hinnoissa.

Lukemat liikkuvat jo miljoonan euron paremmalla puolella, ja kallein Suomessa tällä hetkellä myytävä auto on kirkkaanpunainen 300 SL Roadster vuodelta 1957. Sen saa omakseen vantaalaisesta autoliikkeestä 1 190 000 euron muodollisella summalla.

LähdeCarscoops

Lue lisää