Subaru WRX:n uusi STI-versio debytoi tammikuussa Tokiossa – ”rallimalli” jää kuitenkin vain kotimarkkinoiden erikoisherkuksi

Kirjainsarja WRX STI saa monella autofriikillä kuolan kohoamaan suupieliin. Subarun ralliautojen luokittelumalliksi aikoinaan kehitetty erikoisversio sinnitteli merkin valikoimassa aina nykyistä WRX:ää edeltäneeseen sukupolveen asti, mutta nykymallin kohdalla on jouduttu tyytymään pelkkään WRX:ään.

Sitäkään ei enää myydä Euroopan markkinoilla, mutta Japanissa ja esimerkiksi USA:ssa WRX on edelleen tarjolla. Auto on kuitenkin jäänyt ominaisuuksiltaan pahasti legendaaristen edeltäjiensä varjoon, ja STI:n puutetta on yritetty paikata Atlantin toisella puolella TR-nimisellä erikoisversiolla WRX:stä. Se on kuitenkin kalliimpi kuin Amerikassa viimeksi myyty WRX STI, ja TR:ssä ei ole myöskään STI:n tasauspyörästön monimutkaisia lukkoja, isoa takasiipeä tai lisätehoa.

Kuva: Subaru

Japanissa asiat ovat sentään astetta paremmin. Siellä on myös WRX:n nykysukupolvesta tarjolla STI-brändätty versio, joka ei ole kuitenkaan aivan aito asia vaan astetta miedompi STI Sport esimerkiksi BMW:n M Performance -mallien tyyliin. WRX S4 STI Sportiksi nimetyn auton pohjalta nähdään pikapuoliin vielä kuumempi versio, josta Subaru julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan. Varsinainen debyytti tapahtuu tammikuussa tuning-kalustoon ja sporttimalleihin keskittyvässä Tokyo Auto Salonissa.

Uutta Subarua kuvaillaan kokonaisvaltaiseksi STI-autoksi, eli siinä pitäisi olla täysi arsenaali Subaru Tecnica Internationalin herkkuja. WRX S4 STI Sportissa on hauskana yksityiskohtana myös takalasinpyyhin, vaikka kyseessä on sedan. Vastaava ratkaisu on nähty aiemminkin japanilaismerkin porrasperissä, mutta iso takasiipi loistaa valitettavasti uutuusversiossakin poissaolollaan. Takakontin kulmaan on sentään lisätty uusi spoileri, ja STI-keskiömerkeillä varustetut vanteetkin ovat tuoreet. Auton kulkuasento näyttäisi myös nyky-WRX:ää matalammalta, joten alustaakin on todennäköisesti peukaloitu.

Kuva: Subaru

Uutuus on kuulemma vielä prototyyppi, mutta rajoitettuna eränä valmistettava tuotantomalli on jo suunnitteilla. WRX S4 STI Sportin ohella Subarun osastoa Tokion näyttelyssä koristavat STI-osilla kuorrutettu kaksiovinen BRZ STI Sport sekä STI:n korisarjalla höystetty farmarikorinen Levorg Layback. Tavallinen Levorg vastaa tekniikaltaan pitkälti WRX:ää, ja sitä saa jo STI Sport -mallina nousevan auringon maassa. Yllä mainittujen katuautojen lisäksi Subaru tuo näyttelyständilleen vielä muutaman kilpurin, joista yksi on muutettu käymään hiilidioksidineutraalilla polttoaineella.

Kuva: Subaru
Kuva: Subaru
Kuva: Subaru

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat