Stuttgartin kestosuosikki uudistuu pian – tässä on ensimmäinen kuva C-luokan Mersun seuraavasta sukupolvesta

Mercedeksen C-luokka on edennyt tätä nykyä jo neljänteen sukupolveensa. Auton esi-isänä voidaan pitää vuonna 1982 debytoinutta 190:tä, joten tähtimerkin pienin takavetoinen mallisarja on päässyt kohta jo 40 vuoden ikään.

Nykyinen, W205-korikoodilla tunnettu C lanseerattiin markkinoille keväällä 2014, joten auto alkaa olla kohta vahdinvaihtoiässä saksalaismerkkien suosiman seitsemän vuoden uudistumistahdin mukaan. Uusi C-luokka onkin bongattu jo moneen kertaan salavalokuvaajien linsseille vielä naamioteipin peittämänä, mutta nyt auto putkahti ensimmäistä kertaa julkisuuteen ilman rihman kiertämää.

-- MAINOS --

Ilmeisesti Mersun omalla tehtaalla napattu kuva on hieman rakeinen, mutta C-luokan seuraavan sukupolven nokan linjat käyvät silti hyvin ilmi. Kestosuosikin tyyliä on hiottu sen verran maltillisesti, että nykymallin omistajat voivat vastaisuudessakin nukkua yönsä rauhassa. Ensimmäisenä silmään pistää entistä ovaalimpi maski, ja valotkin muuttuvat hieman nykyistä litteämmiksi. Nämä muotoilukikat ovat jo tuttuja vasta faceliftatusta E-luokasta, ja sama koskee etupuskurin ilmanottoaukkojakin.

Konepeltiin on puolestaan tuotu kaksi pullistusta, jollaiset nähtiin ensimmäistä kertaa 1950-luvun Lokinsiipi-SL:ssä. Sivuprofiililtaan uusi C on hyvin lähellä nykymallia, mutta toki mitat kasvavat hitusen joka suuntaan. Takanäkymä muuttuu ehkä eniten, koska nykyisen sedanin pystymalliset takavalot saavat väistyä vaakasuuntaisten ja voimakkaasti suipponevien umpioiden tieltä. Niissäkään ei ole toisaalta mitään uutta, koska lähes vastaavat valot löytyvät jo E-luokasta sekä juuri esitellystä uudesta S-sarjasta.

Ässä toimii esikuvana myös sisustan designin osalta. C-luokankin ratin takana komeilee vastaisuudessa hieman irtonaisen näköinen digimittaristo, ja keskikonsolia dominoi iso kosketusnäyttö. C:ssä esimerkiksi ilmastoinnin säädöt hoidetaan kuitenkin omalla paneelillaan, joten sisäilme ei ole ihan yhtä futuristisen pelkistetty kuin S-luokassa. Ensi vuonna esiteltävää sedania seuraa pikapuoliin farmari, mutta coupé- ja avoversion tulevaisuus on vielä hämärän peitossa.

-- MAINOS --




Moottorivalikoima koostuu lähinnä ahdetuista bensa- ja dieselnelosista, joiden parina on vähintään mietoa hybriditeknologiaa. Pistokehybridejäkään ei unohdeta, mutta täyssähköistä C:tä tuskin nähdään jatkossakaan. Suurin muutos tapahtuu AMG-mallien kohdalla, joiden kuusi- ja kahdeksanpyttyiset koneet joutuvat väistymään turbonelosten tieltä. Sellainen vauhdittaa jopa C 63 -huippuversiota, mutta kokonaistehon pitäisi olla 500 hepan paremmalla puolella lisävoimaa tuottavan sähkömoottorin ansiosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.