Mercedeksen C-luokka on edennyt tätä nykyä jo neljänteen sukupolveensa. Auton esi-isänä voidaan pitää vuonna 1982 debytoinutta 190:tä, joten tähtimerkin pienin takavetoinen mallisarja on päässyt kohta jo 40 vuoden ikään.
Nykyinen, W205-korikoodilla tunnettu C lanseerattiin markkinoille keväällä 2014, joten auto alkaa olla kohta vahdinvaihtoiässä saksalaismerkkien suosiman seitsemän vuoden uudistumistahdin mukaan. Uusi C-luokka onkin bongattu jo moneen kertaan salavalokuvaajien linsseille vielä naamioteipin peittämänä, mutta nyt auto putkahti ensimmäistä kertaa julkisuuteen ilman rihman kiertämää.
Ilmeisesti Mersun omalla tehtaalla napattu kuva on hieman rakeinen, mutta C-luokan seuraavan sukupolven nokan linjat käyvät silti hyvin ilmi. Kestosuosikin tyyliä on hiottu sen verran maltillisesti, että nykymallin omistajat voivat vastaisuudessakin nukkua yönsä rauhassa. Ensimmäisenä silmään pistää entistä ovaalimpi maski, ja valotkin muuttuvat hieman nykyistä litteämmiksi. Nämä muotoilukikat ovat jo tuttuja vasta faceliftatusta E-luokasta, ja sama koskee etupuskurin ilmanottoaukkojakin.
Konepeltiin on puolestaan tuotu kaksi pullistusta, jollaiset nähtiin ensimmäistä kertaa 1950-luvun Lokinsiipi-SL:ssä. Sivuprofiililtaan uusi C on hyvin lähellä nykymallia, mutta toki mitat kasvavat hitusen joka suuntaan. Takanäkymä muuttuu ehkä eniten, koska nykyisen sedanin pystymalliset takavalot saavat väistyä vaakasuuntaisten ja voimakkaasti suipponevien umpioiden tieltä. Niissäkään ei ole toisaalta mitään uutta, koska lähes vastaavat valot löytyvät jo E-luokasta sekä juuri esitellystä uudesta S-sarjasta.
Ässä toimii esikuvana myös sisustan designin osalta. C-luokankin ratin takana komeilee vastaisuudessa hieman irtonaisen näköinen digimittaristo, ja keskikonsolia dominoi iso kosketusnäyttö. C:ssä esimerkiksi ilmastoinnin säädöt hoidetaan kuitenkin omalla paneelillaan, joten sisäilme ei ole ihan yhtä futuristisen pelkistetty kuin S-luokassa. Ensi vuonna esiteltävää sedania seuraa pikapuoliin farmari, mutta coupé- ja avoversion tulevaisuus on vielä hämärän peitossa.
Suosittelemme
Moottorivalikoima koostuu lähinnä ahdetuista bensa- ja dieselnelosista, joiden parina on vähintään mietoa hybriditeknologiaa. Pistokehybridejäkään ei unohdeta, mutta täyssähköistä C:tä tuskin nähdään jatkossakaan. Suurin muutos tapahtuu AMG-mallien kohdalla, joiden kuusi- ja kahdeksanpyttyiset koneet joutuvat väistymään turbonelosten tieltä. Sellainen vauhdittaa jopa C 63 -huippuversiota, mutta kokonaistehon pitäisi olla 500 hepan paremmalla puolella lisävoimaa tuottavan sähkömoottorin ansiosta.