Ison-Britannian ja koko maailman legendaarisimpiin kilpa-autoilijoihin kuulunut Sir Stirling Moss saavutti ehkäpä tarunhohtoisimman voittonsa vuoden 1955 Mille Migliassa Mercedes-Benz 300 SLR:n ratissa. Kymmenisen vuotta myöhemmin miehen siviiliautokin oli peräisin samalta merkiltä.
Moss päätti ostaa keväällä 1966 tuolloin uuden W113-korisen Mercedes SL:n, joka tunnetaan myös Pagoda-mallina irrotettavan kovakattonsa koveran muodon vuoksi. W113 debytoi syksyllä 1963 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja tarjolla oli ainoastaan 2,3-litraisella suoralla kuutosella varustettu 230 SL. Se ei kuitenkaan riittänyt Mossille, joka oli yltänyt 11 vuotta aiemmin Italian maanteillä lähes 160 km/h:n keskinopeuteen aikansa F1-tekniikkaa hyödyntäneellä 300 SLR:llä.
Huiman suorituksensa ansiosta Mossilla oli edelleen lukuisia ystäviä tähtimerkin pääkallonpaikalla Stuttgartissa. Hän olisi halunnut 2,5-litraisella koneella varustetun 250 SL:n, mutta se tuli tarjolle vasta seuraavana vuonna. Lopulta Mercedes-Benz myi hänelle vuoden 1966 Lontoon Earls Court Motor Show’ssa esillä olleen 230 SL:n, johon sovitettiin tehtaalla tuolloin ainoastaan 250 SE sedaniin ja coupéen saatavilla ollut 2,5-litrainen mylly.
Moottorien huipputehossa ei ollut mitään eroa, mutta isompi kuutonen tuotti 216 newtonmetrin maksimiväännön, kun taas 230 SL:n moottorissa piti tyytyä 197 newtoniin. Lisäksi auton alkuperäisistä tuotantopapereista käy ilmi, että Mossin SL:ään valikoitiin käsin sellainen moottori, joka oli tuottanut parhaat lukemat tehodynossa.
Suosittelemme
Moss tilasi myös SL:n kovakaton takareunaan erikoisen tuuletusluukun, joka muistuttaa hieman 1950-luvun lokinsiipikorisessa 300 SL:ssä nähtyjä tuuletusaukkoja. Tällaista ratkaisua ei nähty ilmeisesti kuin Mossin autossa, joten kyseinen SL on uniikki muutenkin kuin tekniikkansa osalta. Auton luovutushetkeltä on muuten olemassa kuva, jossa Mersun entinen kilpailujohtaja Alfred Neubauer liputtaa Mossin vaimoineen matkaan tehtaan pihalta.
Vuonna 2020 90 vuoden iässä menehtynyt Stirling Moss piti SL:nsä muutaman vuoden ajan. Vuonna 1970 Mercedes oli jo eri omistuksessa, kun sen harmaa väri vaihdettiin vaaleansiniseksi. Vuosien mittaan auto on viihtynyt usean eri omistajan hoteissa, ja seuraavan kerran haltijan pitäisi vaihtua Silverstone Auctionsin elokuun lopussa järjestämässä huutokaupassa.
SL:n ennakkohinnaksi arvellaan 100 000 – 120 000 puntaa, eli noin 120 000 – 140 000 euroa. 128 000 kilometriä ajettu auto kaipaa kuulemma hieman huoltoa tekniikkaansa erityisesti jarrujen osalta. Muuten Mercedes on hienossa ja lähes alkuperäisessä kunnossa. Auton mukana tulee myös monia historiallisia dokumentteja, joiden joukossa on aiemmin mainittu kuva Neubauerista lippuineen.