Erityisesti yhdysvaltalaiset jälleenmyyjät ovat syyttäneet Stellantisin toimitusjohtajaa Tavaresia yhtiön jatkuvista taloudellisista ongelmista.
Carlos Tavaresilla on voimassa oleva sopimus Stellantiksen toimitusjohtajana vuoden 2026 alkuun saakka, mutta tämä ei ole estänyt yhtiön puheenjohtajaa John Elkania aloittamasta jo uuden toimitusjohtajan etsintää.
Portugalilaisesta liikemiehestä tuli Groupe PSA:n toimitusjohtaja vuonna 2014, ja hän vastasi mm. DS:n muodostamisesta omaksi brändikseen, otti menestyksekkäästi Opelin haltuunsa ja oli tärkeä osa PSA:n ja Fiat Chrysler Automobilesin massiivista fuusiota, jonka lopputuloksena autojätti Stellantis syntyi. Tavares on kuitenkin joutunut jatkuvan tarkastelun kohteeksi yhtymän heikon myynnin vuoksi suurilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa.
Elkannin uskotaan turhautuneen Stellantiksen toimintaan erityisesti Pohjois-Amerikassa. Nimettömät lähteet ovat kertoneet, että Tavaresin asema toimitusjohtajana ei olisi toistaiseksi välittömästi uhattuna, ja että hänet otetaan mukaan uuden johtajan hakuprosessiin. Stellantiksen tiedottaja myös lisäsi, että sekin on mahdollista, että Tavares allekirjoittaa jatkosopimuksen pestilleen.
Autoyhtymän talousjohtaja Natalie Knight on todennut, että ongelmien korjaaminen Yhdysvalloissa on yrityksen “ykkösprioriteetti”, ja että yritys työskentelee parhaillaan ratkaisujen parissa, jotka tyydyttävät kaikkia sidosryhmiä, myös jälleenmyyjiä. Yrityksen paikallisen jälleenmyyjäverkoston johtajat ovat arvostelleet Tavaresia siitä, että hän on johtanut brändin “nopeaan heikkenemiseen”, eikä ole tehnyt tarpeeksi auttaakseen purkamaan kasaantuvia autovarastoja.
Suosittelemme
Tavares on ollut vastuussa monista paikallisista työpaikkojen leikkauksista, ja hänen alaisuudessaan on myös vähennetty tuotantokapasiteettia joillakin Yhdysvaltain tehtailla. Taannoin hän jopa uhkasi lakkauttaa yhtymän heikosti tulosta tuottavia automerkkejä sen jälkeen, kun paljastui yrityksen voittojen pudonneen 48 % vuoden 2024 ensimmäisen puolen vuoden aikana.
Jopa kauhua ”kuolevien merkkien” autonomistajien keskuudessa herättänyt Stellantis perui pian uhkauksensa väittäen, että se on sitoutunut koko tuotevalikoimaansa, joka koostuu “14:sta tehokkaasta ja ikonisesta brändistä”, ja että erityisen maineikkaat automerkit, kuten Maserati, Dodge ja Chrysler eivät olleet myynnissä, tahi lakkausuhan alla.
Stellantis on antanut ymmärtää tiedottajansa välityksellä, että jatkuvat investointiarvioinnit ovat tärkeitä autoalalla. “Autoalan talousnäkymät edellyttävät, että investointeja tarkastellaan siten, että keskitytään niihin, jotka tuovat maksimaalisen panoksen asiakastyytyväisyyteen. Yrityksen tulos saadaan aikaiseksi tinkimättä säädösten noudattamisesta, erityisesti hiilidioksidipäästöistä.”