Stellantis pomo varoittelee sähköautojen hintasodan johtavan ”verilöylyyn”

Carlos Tavares uskoo, että autonvalmistajat saavat vain ongelmia aikaiseksi hintojaan alentamalla.

Maailman kolmanneksi suurimman autoyhtymä Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares ei ole kiinnostunut lähtemään mukaan aggressiivisiin hinnanalennuksiin, vaikka tämä kilpailu voisikin vahingoittaa myös joidenkin yhtiön tärkeimpien kilpailijoiden kannattavuutta.

Puhuessaan hiljattain Milanossa konsernin uuden suurten täyssähköajoneuvojen alustan esittelytilaisuudessa Tavares sanoi, että Stellantis on hyvin suojattu hintojen laskulta, koska se on yksi alan kannattavimmista yrityksistä. Hän myös uskoo, että jos jotkut autonvalmistajat leikkaavat hintojaan liikaa, niistä voi tulla ostokohteita.

“Jos pudotat hintojasi ottamatta huomioon kustannustesi todellisuutta, joudut vain verilöylyyn. Yritän välttää tällaista äärimmäistä kilpailua”, Tavares totesi. “Tiedän jo erään yrityksen, joka on raa’asti laskenut hinnoitteluaan, ja jonka kannattavuus on myös romahtanut merkittävällä tavalla.”

Kuva: Stellantis.

Tesla käynnisti sähköajoneuvojen hintasodan viime vuonna lisätäkseen omaa myyntiään. Toiseksi myydyimpien täyssähköautojen valmistaja laski hintojaan useita kertoja vuoden 2023 aikana, ja hiljattain Model Y -mallin hintoja sekä Kiinassa, että Euroopassa.

Puheessaan Tavares lisäsi, että Stellantis ei joudu yhtä kovasti kärsimään jatkuvista häiriöistä Punaisenmeren yli tapahtuvassa merenkulussa. “On totta, että matka on pidempi, jos kuljet Afrikan ympäri”, hän huomautti. “Tällä voi olla vaikutusta kustannuksiin, joten siitä, miten meidän pitäisi vähentää niitä, tulisi käydä hedelmällisiä keskusteluja. Tietysti joillakin kilpailijoillamme on saattanut olla ongelmia asian kanssa. Näin ei ole kuitenkaan käynyt meille, ja toistaiseksi kaikki on kunnossa.”

Suosittelemme

Jotkut yritykset ovat kertoneet, että toimitusten viivästykset ovat saaneet ne väliaikaisesti jopa keskeyttämään tuotantonsa. Stellantis kertoikin Reutersille aiemmin tässä kuussa, että se luottaa enemmän lentorahtiin toimitushäiriöiden ratkaisemiseksi.

Lue lisää