Työntekijät ovat jo saaneet noin kuusi miljardia euroa tehokkuudesta palkitsevan strategian alettua kolme vuotta sitten.
Fiat Chrysler Automobiles -yhtymän ja PSA Peugeot Citroënin fuusio saatiin päätökseen vuoden 2021 alussa, jolloin syntyi maailman suurimpiin kuuluva autojätti Stellantis. Jo ennen fuusioitumista autoalan yritys jakoi menestystään työntekijöidensä kanssa tehokkuudesta palkitsevan aloitteen avulla. Stellantis onkin sittemmin jakanut jo kuutisen miljardia euroa työntekijöilleen, joista myös vuosi 2023 oli yritykselle voitollinen.
Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa. Yhtiö ei kuitenkaan kerro tarkalleen, kuinka monet hyötyvät voitonjakosopimuksesta, mutta Stellantiksen mukaan noin 95 prosenttia sen työvoimasta oli mukana “palkkio tehokkuudesta” -nimisessä järjestelmässä viime vuoden puolella.
Kaikki ei ole kuitenkaan yhtä auringonpaistetta, sillä autojätin ottaessa askeliaan kohti täyssähköistä tulevaisuutta, vähenee myös tuhannet työpaikat. Yksistään marraskuussa 2023 Stellantis julkisti vapaaehtoiset irtisanomispakettinsa 6 400 toimihenkilölleen Yhdysvalloissa. Tämä seurasi aiemmin huhtikuussa annettua ilmoitusta vapaaehtoisista irtisanomisrahoista, joita tarjottiin 33 500 yhdysvaltalaiselle työntekijälle. Näihin lukeutuivat 31 000 tuntityöntekijää ja 2 500 palkattua työntekijää.
Vastaavanalinen tilanne on edessä myös Euroopassa, jossa työpaikkojen väheneminen on jatkuva huolenaihe koko autoalan siirtyessä sähköautoihin. Kolmen vuoden aikana yhdistymisensä jälkeen Stellantis on vähentänyt noin 7 000 työpaikkaa pelkästään Italiassa. Tämä siitäkin huolimatta, että yritys on sitoutunut pitämään kaikki 14 merkkiään hengissä, mukaan lukien jo varjojen mailla kärvistelleen Lancian.
Suosittelemme
Uunituore Ypsilon on pilkahdus perinteikkään brändin uudestisyntymisestä, ja se on myös merkittävä virstanpylväs Lancialle, sillä onhan kyseessä automerkin ensimmäinen sähköauto. Ypsilon onkin yksi niistä 18:ta uudesta sähköautomallista, jotka Stellantis aikoo saada tuotantoon vielä tänä vuonna. Yhtiön tavoitteena on näin laajentaa sähköautotarjontaansa entisestään, ja tavoitteena on saada yhteensä 48 täysin sähköistä mallia tuotantoon vuoden 2024 loppuun mennessä.