Ranskalaisen PSA-konsernin ja italialaisamerikkalaisen FCA:n yhteenliittymänä syntynyt Stellantis piti tällä viikolla lehdistötilaisuuden, jossa kerrottiin vuoden ensimmäisen puolikkaan myyntilukuja. Kiinnostavampia ovat kuitenkin samassa tilaisuudessa esitellyt tulevaisuudensuunnitelmat konsernin eri merkeille.
Maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja ilmoitti, että premium-brändeiksi asemoidut Lancia, DS Automobiles ja Alfa Romeo siirtyvät lähivuosina pääosin sähkökäyttöisiin malleihin. Tällä hetkellä pelkästään Ypsilon-pikkuautoa Italian kotimarkkinoilla myyvä Lancia sähköistetään 100-prosenttisesti vuodesta 2024 alkaen, eli tarjolla on ainoastaan hybridejä sekä täyssähköautoja. Myös DS esittelee pelkästään sähkötoimisia malleja vuodesta 2024, mutta nykyiset polttomoottoriautot saavat silti jäädä valikoimaan.
Alfa Romeon on puolestaan tarkoitus keskittyä ainoastaan akkukäyttöisiin malleihin vuodesta 2027 lähtien. Sähkö-Alfoja aiotaan myydä Euroopan markkinoiden lisäksi Pohjois-Amerikassa sekä Kiinassa. Maineikkaan italialaismerkin mallivalikoiman osalta tämä tarkoittaa melkoista uudistumista, koska tällä hetkellä Alfa Romeo myy ainoastaan porrasperäistä Giuliaa sekä sen pohjalta kehitettyä Stelvio-katumaasturia. Jo ensi vuonna tulossa on kuitenkin pienempi Tonale-niminen crossover, ja huhujen mukaan myöskin Brennero-nimeä totteleva täyssähköinen crossover olisi luvassa myöhemmin.
Stellantis on luvannut panostaa kaikkiin merkkeihinsä seuraavien 10 vuoden ajan, joten monissa liemissä keitettyjen italialaisbrändienkin tulevaisuus on taattu ainakin lähivuosiksi. Fiatin osalta Stellantis on ollut vaitonaisempi, mutta nyt suunnitelmia valotettiin myös italialaisen massamerkin varalle. Entisinä aikoina Fiat oli hyvin vahva tekijä pikkuautoluokassa, kunnes suositun Punton annettiin kuihtua pois ja italialaiset keskittyivät premium-henkisempään 500-mallisarjaan. Stellantis aikoo nyt korjata tämän virheen, ja niinpä Fiat palaa Euroopan markkinoiden B-segmenttiin Punton suoran seuraajan avulla.
Suosittelemme
Fiatin uusi pikkuauto on tarkoitus tuoda myyntiin vuonna 2023, ja se kehitetään ajan sekä kustannusten säästämiseksi Stellantiksen jo olemassa olevan pohjalevyn varaan. Maserati Levanten alapuolelle sijoittuva Grecale-crossover esitellään puolestaan tämän vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja seuraavien kahden vuoden mittaan Stellantis aikoo esitellä 20 sähköistettyä mallia. Niistä puolet on täyssähköisiä, kun taas yhdeksän kuuluu pistokehybridien luokkaan ja yhdestä tarjotaan molempia vaihtoehtoja.