Softabugit piinaavat VW-konsernia – uuden VW Golfin ja Skoda Octavian luovutukset keskeytetään

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin markkinoille tulo viivästyi softaongelmien vuoksi, ja ne vaivaavat autoa vieläkin. Nyt Golfin ja sisarmalli Skoda Octavian luovutukset asiakkaille joudutaan keskeyttämään.

Uuden Golfin tuotekehitysvaiheessa tuli esiin mm. auton etäpäivitysmahdollisuuteen liittyviä softabugeja, jotka viivästyttivät VW:n lanseerausta monella kuukaudella. Golf saatiin lopulta markkinoille aivan viime vuoden lopulla, ja samaan perustekniikkaan pohjautuva Skoda Octaviakin on jo tuotu myyntiin. Myös sporttisemmat sisarmallit, eli Audi A3 ja Seat Leon ovat aivan lähtökuopissa myynnin aloittamisen suhteen.





Softaongelmat eivät ole kuitenkaan vieläkään jättäneet rauhaan VW-konsernin uusimpia kompaktiautoja. Saksalainen Automobilwoche tietää nyt kertoa, että Volkswagen on joutunut keskeyttämään Golfin luovutukset laadunvalvontatarkastuksessa havaitun bugin vuoksi, joka koskee auton hätäpuhelutoimintoa.

Siitä ei ole vielä varmuutta, kuinka montaa jo valmistettua autoa ongelma koskee. Softan korjaus on kuulemma jo työn alla, ja päivitystä odotellaan kesäkuun puolenvälin tienoilla. Golfin valmistusta ei keskeytetä bugin vuoksi, vaan jo tehdyt autot saavat myöhemmin päivitetyn softan ennen kuin ne toimitetaan asiakkaille. Vähemmän yllättävästi sama ongelma havaittiin myös Skoda Octaviassa, ja senkin luovutukset on jouduttu keskeyttämään Golfin tavoin.

Nyt VW-konserni tutkii, vaivaako hätäpuheluihin liittyvä softabugi myös samalle MQB Evo -perusrakenteelle tehtyjä Audi A3:a ja Seat Leonia. Näitä autoja ei ole vielä ehditty luovuttaa asiakkaille, joten mahdolliset päivitykset pystytään vielä tekemään ennen sitä.

Jälleen uudet softaongelmat tulevat Volkswagenille todella huonoon saumaan, koska uuden ID.3-sähköautonkin myynnin aloitus on viivästynyt juuri softabugien vuoksi. Lisäksi koronakriisi on vaikeuttanut pahasti konsernin toimintoja juuri kun se tuntui päässeen irti jo kohta viiden vuoden takaisen päästöskandaalin seurauksista.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...