Pariisin autonäyttely avaa ovensa ensi viikolla, joten siellä esiteltävistä uutuuksista tihkuu koko ajan uusia tietoja. Skodan tärkein lanseeraus tuotantoautojen osalta on ison Kodiaq-katumaasturin sporttinen RS-versio, joka liikkuu tuplaturboahdetun dieselin ja nelivedon voimin. Auto edustaa siis voimalinjansa osalta vielä perinteistä linjaa, mutta Skoda ei ole unohtanut sähköistymistäkään. Tšekkimerkki esittelee Pariisissa nimittäin myös nykyisen Rapidin seuraajaa enteilevän konseptin, joka on urheilullinen hybridi.
Skoda aikoo tehdä Rapidin seuraajasta nykymallia varteenotettavamman kilpailijan mm. Volkswagen Golfille, ja niinpä autossa siirrytään hyödyntämään VW-konsernin modulaarista MQB-perusrakennetta. Skodassa tyydytään kuitenkin sen pykälää pienempään A0-versioon, joka löytyy jo esimerkiksi nykyisen VW Polon ja Seat Ibizan alta. Tšekkien kompaktimallin mittasuhteetkin muuttuvat, ja autosta tulee leveämmän oloinen kuin nykyisestä Rapidista.
Uusi kompakti-Skoda voisi toimia tämän muodonmuutoksen myötä myös oivana pohjana sporttiselle RS-versiolle. Tšekkimerkki leikittelee ainakin ajatuksella omasta hot hatchistaan, ja niinpä Pariisin autonäyttelyn parrasvaloihin tuodaan Vision RS:ksi nimetty tutkielma. Sen perusmuodot ovat jo lähellä Rapidin seuraajaksi asettuvan tuotantoauton linjoja, mutta konseptia on lisäksi kuorrutettu monilla RS-herkuilla. Niihin lukeutuvat mm. isot vanteet ja jarrut, hiilikuituiset spoilerilipat, etupuskurin isot ilmanottoaukot ja takapuskurin alla komeileva kookas diffuusori.
Suosittelemme
Ulkonäölle löytyy katetta myös pellin alla, koska konseptia vauhdittaa tehokas hybridivoimalinja. Se koostuu 1,5-litraisesta TSI-bensaturbosta ja sähkömoottorista, joiden yhteistehoksi kerrotaan 245 heppaa. Auton pitäisi kiihtyä nollasta sataan hitusen yli seitsemässä sekunnissa, ja pyrähdys 80 km/h:n nopeudesta 120:n vauhtiin vie 8,9 sekuntia. Sähkömoottorin tarvitsema virta saadaan 13 kWh:n litiumioniakulta, joka mahdollistaa maksimissaan 70 kilometrin puhtaasti sähköisen toimintasäteen. Akun saa ladattua täyteen 2,5 tunnissa latauspisteellä, mutta homman pitäisi onnistua myös tavallisen kotipistorasian avulla. Vision RS:ään on lisäksi kehitetty energian talteenottomoodi, joka lataa akkua auton liikkuessa.
Rapidin seuraajan perusmallien pitäisi tulla kauppoihin jo lähikuukausina, mutta RS:n tilanteesta ei ole vielä varmuutta. Konseptiauton tekniikka kuulostaa ainakin sen verran valmiilta, että hybriditekniikalla varustettu tšekkiläinen hot hatch voi olla todellisuuta pikemmin kuin moni arvaakaan.