Katumaasturien ja crossovereiden buumi ei ota laantuakseen automaailmassa. Skoda on tähän asti tyytynyt pienempään Yetiin, mutta tiedossa on ollut jo pitkään, että merkki suunnittelee myös isomman luokan SUV:ta. Skoda on vahvistanut asian jo ajat sitten, ja viime viikolla tšekkimerkki ilmoitti esittelevänsä jotakin suurta noin kuukauden päästä alkavassa Geneven autonäyttelyssä. Valistuneissa arvauksissa puhuttiin uuteen VW Tiguaniin pohjautuvasta kookkaasta katumaasturista, jonka nimeksi veikkailtiin Kodiakia.
Nyt Skoda julkaisi autosta ensimmäiset tiiserikuvat. Niistä käy ilmi, että Genevessä nähdäänkin ison SUV:n konsepti, ja tuotantoversion vuoro on vasta myöhemmin. Myyntimalli esitellään todennäköisesti lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, jolloin myös auton lopullinen nimi selviää. VW-konserni paljastaa Geneven näyttelyssä myös toisen saman luokan SUV:n, eli Seat Aranin. Seat on jo tuotantoversio, joten samassa näyttelyssä ei haluta esitellä kahta saman kategorian tuotantoautoa, vaan Skodasta annetaan vasta esimakua konseptin muodossa.
Skodan SUV-tutkielman nimi on Vision S, eli se jatkaa merkin Vision-nimisten konseptiautojen perinteitä. Virallisista tiiserikuvista huomaa heti konseptille tyypilliset ylisuuret pyörät, puuttuvat ovenkahvat ja huomiota herättävän värin. Niiden alta erottaa kuitenkin jo tulevan tuotantomallin tärkeimmät piirteet. Kyljen ja konepellin terävät pokkaukset ovat tuttuja Skodan muista nykymalleista, ja perän muodoissa on samaa henkeä kuin Seatin aiemmin esittelemissä katumaasturikonsepteissa.
Muotoilu on siis pitkälti ennalta arvattavaa konsernityyliä, mutta nokassa on sentään jotakin ihan uutta. Etulamppuina käytetään nimittäin kahta päällekkäin olevaa litteää valonheitintä, ja huhujen mukaan myös muissa tulevissa Skodissa nähdään samaa nelivaloilmettä. Kuusikulmaisen maskin muodoissa on puolestaan selviä yhtymäkohtia uusiin Peugeoteihin. Vision S:n maasturimaisen tyylin viimeistelevät kulmikkaat pyöränaukot, jotka nähtäneen myös tuotantoversiossa.
Skodan uusi SUV on noin 4,7 metriä pitkä, yli 1,9 metriä leveä ja lähes 1,7 metriä korkea, joten kyse on varsin kookkaasta autosta. Konseptimallin kolmelle penkkiriville mahtuu kuusi henkeä, mutta tuotantoversio lienee haluttaessa seitsemänpaikkainen muiden saman luokan autojen tavoin. Jäämme odottelemaan, miltä konsepti näyttää livenä Geneven valokeilassa ja millaisia muutoksia se kokee matkallaan kohti syksyllä esiteltävää tuotantomallia.