Skodan sähköautotuotanto starttaa kolmen vuoden päästä – tulossa on jopa sähköinen urheiluauto

Skoda on tunnettu käytännönläheisistä autoistaan, jotka ovat tarjonneet emomerkki Volkswagenia paremman hinta-laatusuhteen. Tšekkimerkin tekniikkakin on ollut mukavan modernilla tasolla VW-konsernin yhteisten osien ansiosta, mutta Skodalle ei ole tarjottu pääsyä aivan uusimpaan teknologiaan ensimmäisten joukossa. Niinpä tšekeiltä ei löydy vieläkään esimerkiksi minkäänlaista pistokehybridiä, kun taas Volkkari on tarjonnut omia hybridejään jo monen vuoden ajan.

Ajat ovat kuitenkin muuttumassa, ja Skodan ensimmäinen lataushybridi on tulossa melko pian. Se tehdään henkilöautomalliston lippulaivana toimivan Superbin pohjalta. Pistokehybridi-Superb saadaan myyntiin vuonna 2019, jolloin koko Superb-mallisto saa todennäköisesti myös kasvojenkohotuksen. Seuraavana tarjolle tulee ison Kodiaq-katumaasturin lataushybridimalli, jossa hyödynnetään samaa tekniikkaa. Näiden autojen kulusta vastaa 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä, joka luovuttaa vajaan 220 hevosvoiman kokonaistehon.

Tekniikkapaketti on käytännössä identtinen VW Passat GTE:n kanssa, joten kyseessä on suuri uudistus vain Skodalle. Tšekkimerkin sähkövyörytys saa kuitenkin pian jatkoa, ja jo vuonna 2020 vuorossa on Skodan ensimmäinen täyssähköauto. Se on alkuvuodesta esitellyn Vision E -konseptin tuotantoversio, joka saa kunnian olla VW-konsernin kolmas täyssähköauto upouuden MEB-perusrakenteen pohjalta. Audi ja Volkswagen saavat tälläkin kertaa pienen etumatkan, mutta Skoda seuraa sentään hyvin pian perässä.

Tšekkien sähköautotkin valmistetaan Mlada Boleslavin perinteisellä tehtaalla, jossa päästään sähkön makuun jo vuonna 2019. Tuolloin siellä aloitetaan nimittäin sähkökomponenttien tuotanto VW-konsernin moniin pistokehybridimalleihin. Vision E:n tuotantoversion jälkeen Skoda aikoo esitellä historiansa kalleimman auton, joka on täyssähköinen coupé-kattoinen SUV. Se asettuu kooltaan Karoqin sekä Kodiaqin väliin, ja teholukeman pitäisi kohota lähelle 300 hevosvoimaa. Sähköinen katumaasturi kuuluu siis myös tšekkien tehokkaimpiin autoihin kautta aikojen.

Skoda ei kuitenkaan unohda juuriaan lompakkoystävällisten kulkupelien valmistajana sähköautopuolellakaan. Hinnat alkaen -tasolle ollaan nimittäin esittelemässä edullinen sähköinen hatchback, joka on tšekkimerkin oma versio Volkkarin tulevasta I.D.-sähköautosta. Täyssähköinen luukkuperä saatetaan nimetä Feliciaksi vanhojen hyvien aikojen muistoksi, ja auto on hyvin todennäköisesti takamoottorinen ja -vetoinen muiden MEB-perusmallien tavoin. Vuoteen 2025 mennessä Skoda aikoo esitellä vielä kaksi uutta sähköautoa, joista toinen on trendikäs crossover ja toinen varsinainen yllätys. Se on nimittäin takatuupparisportti, joka voisi toimia ”idän Porschen”, eli takavuosien 110R:n henkisenä seuraajana.

Lue lisää