Skoda Enyaq iV on ehtinyt nousta lyhyessä ajassa Suomen suosituimpien sähköautojen joukkoon. Nyt VW ID.4:n sisarmallista esiteltiin coupé-versio emomerkin ID.5:n tyyliin.
Todellisuudessa kyse on ennemminkin viisiovisesta luiskaperästä, mutta nykymaailmassa tällaista autoa voidaan myydä myös coupéna korimallin alkuperäisestä merkityksestä välittämättä. Kolmena eri versiona tarjottava Enyaq Coupe iV on loivemman kattolinjansa ansiosta aerodynaamisesti perusmallia etevämpi. Ilmanvastuskerroin on vain 0.234, mikä mahdollistaa yhdessä hitusen laskeneen painon kanssa jonkin verran pidemmän toimintamatkan.
Aloitusmallina palvelevan takavetoisen Enyaq Coupe iV 80:n 82 kWh:n akkupaketti tuo mukanaan parhaimmillaan 545 kilometrin toimintasäteen WLTP-normin mukaan mitattuna, kun taas tavallisen Enyaq iV 80:n vastaava lukema on 531 kilometriä. Aloitustasolla täytyy tyytyä pelkän takavedon lisäksi 150 kilowatin, eli 204 hevosvoiman huipputehoon.
Enyaq Coupe iV 80x:ssä reseptiin lisätään sähkömoottori etuakselille, jolloin sähkö-Skodasta tulee nelivetoinen. Tässä mallissa potkua riittää parhaimmillaan 195 kilowatin, eli 265 hepan verran. Jos tämä ei riitä, coupé-Enyaqista tarjotaan myös RS-versiota ensimmäistä kertaa tšekkimerkin sähköautojen historiassa. Enyaq Coupe iV RS tarjoaa 220 kilowatin tai 299 hevosvoiman huipputehon ja 460 newtonmetrin maksimiväännön, joiden myötä nollasta sataan pyrähdetään parhaimmillaan 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on tässäkin tapauksessa rajoitettu vain 179 km/h:n lukemaan.
Suosittelemme
Sekä RS:ssä että coupé-Enyaqin SportLine-varustetasossa on edessä 15 millillä ja takana 10 millin verran madallettu urheilualusta. Molemmissa on vakiona 20-tuumaiset pyörät, mutta tuumaa isommatkin vanteet ovat saatavilla. Lisäksi sporttisten versioiden koria on höystetty aerodynaamisilla lisäpalikoilla sekä kiiltävän mustalla tehostevärillä maskissa, sivuikkunalistoissa ja takadiffuusorissa. Lisäksi Enyaq Coupe iV RS:n takapuskurissa on täysleveä heijastinnauha muiden RS-Skodien malliin.
Kaikissa versioissa on iso lasinen panoraamakatto, joka tarjoaa ohuen rakenteensa myötä myös enemmän pääntilaa takapenkkiläisille. Perusmallin sisustassa on hyödynnetty reilusti kierrätysmateriaaleja, kun taas SportLinen sisätiloja dominoi urheilullisen musta värimaailma. RS:ssä on puolestaan rei’itetyllä nahalla ja kontrastinauhoilla höystetyt sporttipenkit, ja kojelaudastakin löytyy alcantaran kaltaista pintaa hiilikuitukoristeiden kaverina.
Kaikkien mallien mittaristonäyttö on 5,3-tuumainen, kun taas keskiruutuna toimivalla kosketusnäytöllä on kokoa 13 tuuman verran. Vaikka kattolinja on paljon perus-Enyaqia loivempi, tavaratilan maksimivetoisuus on vain 15 litraa pienempi 570 litran lukeman myötä. Tilauskirjat avataan jo alkavan kevään aikana, mutta hintoja ei ole vielä julkaistu.