Skoda on satsannut viime aikoina oikein kunnolla kovassa nosteessa oleviin katumaastureihin. Ensin tšekkimerkki esitteli jopa seitsemänpaikkaisena saatavan Kodiaqin, ja sen jälkeen lanseerattiin pykälää pienempi Karoq, joka jakaa perusrakenteensa Seat Atecan kanssa. Nyt vuorossa on puolestaan VW-konsernin uusimmissa pikkuautoissa käytetyn MQB A0 -pohjalevyn varaan tehty Kamig, joka toimii Seat Aronan ja Volkswagen T-Crossin sisarmallina. Skodan pikku-SUV:sta annettiin esimakua jo viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä esitellyn konseptin avulla, ja tuotantomalli tuodaan tämänvuotisen näyttelyn parrasvaloihin pitkän ennakkokampanjan jälkeen.
Uutuuden nimi tulee isoveljiensä tavoin inuiittien kielestä, jossa Kamiq tarkoittaa Skodan markkinoinnin mukaan asiaa, jossa olonsa tuntee mukavaksi tilanteessa kuin tilanteessa ja jolla on oma luonteensa. Tämä kuvaa kuulemma autoa täydellisesti. Mukavuuteen ei voi vielä ottaa kantaa, mutta kaikista ylisanoista huolimatta uutuus on ainakin muotoilultaan hyvin lähellä tšekkien muita SUV-malleja. Lisäksi VW-konsernin yleinen design-linja paistaa tästäkin autosta läpi, mikä ei ole välttämättä huono asia.
Kamiqin nokalla komeilee Skodan muista katumaastureista tuttu nelivaloilme, mutta päiväajovalot on nyt sijoitettu ylempiin umpioihin. Maski on puolestaan kuusikulmainen Skodan nykytyylin mukaisesti, ja perässä käytetään uutta tulkintaa tšekkimerkin tavaramerkiksi nousseista C-kirjaimen muotoisista takavaloista. Sisustakaan ei tarjoa suuria yllätyksiä, koska design noudattaa VW-konsernin tuttua linjaa. Keskellä kojelautaa pönöttää tietoviihdejärjestelmän näyttö, jota saa joko 6,5-, 8- tai 9,2-tuumaisena. Viimeksi mainittua kehutaan yhdeksi tämän autoluokan suurimmista, ja saatavilla on myös 10,25-tuumainen digitaalimittaristo.
Suosittelemme
Laatuvaikutelmaan on panostettu mm. pehmeillä oviverhoiluilla, ja tarjolla on lisäksi mm. tunnelmavalaistus kolmella eri sävyllä, kontrastivärisiä tehostenauhoja istuimiin ja jopa lämmitetyt takapenkit etuistuinten ja tuulilasin lämmityksen kaveriksi. Reilun 4,2 metrin pituisessa Kamiqissa on 2,65 metrin akseliväli, ja tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan tämänkokoiselle autolle mukavat 400 litraa perusasennossaan. Takapenkit kaatamalla ruuma laajenee puolestaan 1395 litran volyymiin. Lisäksi etumatkustajan penkin selkänojan kaatomahdollisuuden saa lisävarusteena, jolloin kyytiin pitäisi sopia melkein 2,5 metrin pituisia esineitä.
Vaikka auton ulkonäkö on maasturimainen, Kamiqia saa pelkästään etuvetoisena. Perusmoottorina palvelee litran kokoinen kolmisylinterinen TSI, josta irtoaa 115 hevosvoimaa. Tarjolla on myös sylinterinlepuutuksella varustettu 150-heppainen 1.5 TSI, ja dieselpuolella saatavilla on myöskin 115-hevosvoimainen 1.6 TDI. Kuusipykäläisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan seitsemänvaihteista kaksoiskytkinautomaattia.
Sporttihenkeä arvostavat voivat puolestaan tilata Sport Chassis Controliksi nimetyn mukautuvan jousituksen, joka laskee alustaa 10 millillä ja tuo mukanaan neljä eri ajomoodia. Tarjolla on myös monia ajoavustimia, kuten pysäköintiassistentti ja kaukovaloavustin mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen ohella.