Skodan pikkuauto uudistuu – neljännen sukupolven Fabia esitellään keväällä

Skoda Fabia on kuulunut pikkuautoluokan menestysmalleihin jo yli 20 vuoden ajan. Fabia siirtyy pian neljänteen sukupolveensa, joka esitellään vielä tulevan kevään aikana.

Odotusaikaa lyhentääkseen tšekkimerkki julkaisi nyt ensimmäisen virallisen tiiserikuvan uutuudestaan. Kuvasta erottuva kylkilinja kertoo, että perusmuodot ja mittasuhteet säilyvät lähes ennallaan. Kyljen terävä taitos vaikuttaa kuitenkin entistä kolmiulotteisemmalta, ja takasivuikkunan taitos on edeltäjää sulavalinjaisempi. Julkisuuteen putkahtaneet salavalokuvat tietävät lisäksi kertoa, että takavalot muuttuvat entistä litteämmiksi ja ulottuvat jatkossa takaluukun puolelle Skodan muiden nykymallien tavoin.

Myös etuvalot litistyvät nyky-Fabiaan verrattuna, ja maski siirtyy alemmaksi esimerkiksi Octavian malliin. Fabia asemoidaan jatkossakin kompaktiluokkaan kurottavan Scalan alapuolelle, mutta molemmissa autoissa on sama perusrakenne. Nykyisen Fabian alta löytyvä vanha PQ26-pohjalevy saa siis väistyä VW-konsernin modulaarisen MQB A0:n tieltä, jota on hyödynnetty jo usean vuoden ajan esimerkiksi VW Polossa, Seat Ibizassa ja Audi A1:ssä.

Fabian moottorivalikoima koostuu jatkossa VW-konsernin pienipäästöisistä EVO-bensaturboista. Dieseleitä ei tarjontaan kuulu, ja sama koskee valitettavasti myös pistokehybridiä. Peruhintaisen manuaalilaatikon vaihtoehdoksi voi kuitenkin ruksia lisävarustelistalta seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Uusi perusrakenne tarkoittaa myös sitä, että Fabiaankin saa jatkossa monia isommista ja kalliimmista autoista tuttuja ajoavustimia.

Auton ulkomitat venyvät jonkin verran, minkä pitäisi tuntua erityisesti takapenkkiläisten tiloissa. Lisäksi tavaratilan volyymi kasvaa Skodn mukaan 50 litralla. Jos hatchbackin tilat eivät riitä, Fabiaa saa jatkossakin tässä autoluokassa tätä nykyä jo todella harvinaisena farmarina. Hieman myöhemmin esiteltävä farkku on Skodalle edelleen tärkeä, koska edellisen sukupolven kohdalla sen osuus Fabian myynnistä oli 34 prosenttia.

LähdeCarscoops

Lue lisää