Skodan muotoilija visioi vanhan itäpakun uudelleentulkinnan – auto olisi helppo ottaa tuotantoon VW:n sähkötekniikan pohjalta

Skoda 1203 ei taida sanoa yhtään mitään suurimmalle osalle ihmisistä. Tällä numerokoodilla tunnettiin kuitenkin aikanaan Tšekkoslovakian ainoa pakettiauto ja pikkubussi, jonka uudelleentulkinnasta julkaistiin nyt tuore visio.

Sen taustalla vaikuttaa Daniel Hájek, joka suunnittelee päivätyönään Skodan tulevien autojen käyttöliittymiä. Miehellä olisi kuitenkin lahjoja muunkinlaiseen muotoiluun, minkä tšekkimerkin nyt julkaisemat luonnoskuvat todistavat. Matkailuautomallisen 1203:n uudelleentulkinta on osa Skodan Icons Get a Makeover -projektia, joten odotettavissa saattaa olla muitakin uudelleenlämmitettyjä klassikkoja ainakin ideatasolla.



Alkuperäisen 1203:n eri versioita valmistettiin lähes 30 vuoden ajan, eli pakulla on oma paikkansa tšekkien sydämissä. Nyt visioidun retrobussin tekniseksi pohjaksi on ajateltu nykysukupolven VW Transporteria, mutta Hájekin mukaan idea toimisi mainiosti myös sähkökäyttöisenä. Tällöin tilankäyttökin olisi paljon tehokkaampaa, ja looginen valinta perusrakenteeksi olisi VW-konsernin uunituore MEB.





Tällä hetkellä Volkswagen ID.3:n ja ID.4:n alta löytyvää rakennetta hyödynnetään jo pian klassisen hippibussin uudelleentulkinnassa, joka esitellään todennäköisesti ensi vuoden mittaan. Ainakin toistaiseksi ID Buzz -nimellä kulkeva auto olisi optimaalinen lähtökohta myös Skodan sisarmallille, jonka muoto voitaisiin Hájekin vision mukaan lainata vanhasta 1203:sta. Ainakaan virallisesti Skodalla ei ole vielä minkäänlaisia tuotantoaikeita auton suhteen, mutta Hájek on kuitenkin visioinut luomuksensa niin, että se voitaisiin myös toteuttaa.

31-vuotias Hájek päätyi 1203:een hyvin henkilökohtaisista syistä. Hänen isovanhempiensa puutarhassa lojui kuulemma pitkään vanhanmallinen 1203, ja miehen ensimmäiset ajokokemukset tulivat 15-vuotiaana juuri tämän auton ratissa perheen maatilalla. Jäämme siis odottelemaan Skodan seuraavia retrovisioita, joista jokin voi hyvällä tuurilla päätyä myös tuotantomalliksi.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.