Skodan kestosuosikki uudistuu pian – neljännen sukupolven Octavia tulee tuotantoon vielä tämän vuoden aikana

Skoda herätti historiallisen Octavia-nimen henkiin VW Golfin pohjalta tehdyn tilavamman sisarmallin perässä vuonna 1996. Tämä resepti osoittautui äärimmäisen menestyksekkääksi, ja kolmanteen sukupolveensa ehtinyt Octavia oli viime vuonnakin tšekkimerkin suosituin malli yli 388 000 myydyn auton myötä. Octavia piti siis pintansa Skodan myydyimpänä autona, vaikka malli on jo aivan elinkaarensa loppupäässä ja Skodaltakin on tullut monenlaisia katumaastureja perinteisen luukkuperän ja farnarin vaihtoehdoiksi.

Tšekkimerkin toimitusjohtaja Bernhard Meier vahvisti nyt merkin vuosittaisessa konferenssissa, että seuraavan sukupolven Octavia on jo aivan nurkan takana. Se esitellään vielä tämän vuoden aikana, jolloin neljännen sukupolven myötä päästään myös juhlistamaan alkuperäisen Octavian 60-vuotissynttäreitä. Auton tuotannon on tarkoitus alkaa loppuvuodesta, joten vahva veikkaus esittelypaikaksi on syyskuun puolessavälissä ovensa avaava Frankfurtin autonäyttely. Myös samalta pohjalta tehtävä kahdeksannen sukupolven VW Golf piti nähdä siellä, mutta Volkkarin lanseeraus siirtyikin hieman myöhemmäksi.

Uusi Octavia tehdään nykyversion tavoin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, ja akselivälikin säilynee ennallaan. Sekä farkun että hatchbackin kattolinjoista pitäisi tulla hitusen nykyistä viistommat, mutta tavaratilan volyymiksi uumoillaan silti jopa yli 600 litran lukemia. Nyky-Octavian omituinen nelivaloilme on uuden sukupolven myötä onneksi historiaa, ja nokalle tulevat litteät umpiot muiden uusimpien Skodien tavoin. Sisustassa käytetään puolestaan entistä arvokkaamman oloisia muoveja, ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön koko ulottuu 6,5 tuumasta 9,2 tuumaan. Huippuversiot saavat 12,3-tuumaisen täysdigitaalisen mittariston, mutta perusmalleissa luotetaan edelleen perinteisiin mittareihin.





Octavian bensamoottorivalikoiman tukipilareina toimivat jatkossakin litran ja 1,5 litran kokoiset TSI-turbokoneet, joista jälkimmäisessä on sylinterien lepuutustoiminto. Vaikka dieselit pudotettiin pois pienemmästä Fabiasta, uudenkin Octavian pellin alle tarjotaan 1,6- ja kaksilitraisia TDI-dieseleitä. 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuoma mieto hybridiratkaisukin on tulossa tarjolle todennäköisesti 1,5-litraiseen bensaturboon, koska litran kokoinen mylly halutaan pitää jatkossakin edullisena aloitusvaihtoehtona. Myöhemmin valikoima täydentyy suurta suosiota nauttivalla RS:llä, jonka tehokkaimmassa versiossa saattaa olla jopa yli 260 heppaa.

Voimanlähdevalikoiman tärkein uudistus lienee kuitenkin pistokehybridiversion hyvin todennäköinen tulo täydentämään valikoimaa. Tämän mallin tekniikka on hyvin läheistä sukua pikapuoliin myyntiin tulevalle hybridi-Superbille, eli pelkällä sähköllä pitäisi päästä parhaimmillaan noin 60 kilometriä. Uuden Octavian myynti käynnistynee ensi vuodenvaihteen tienoilla, ja auton hinnat nousevat todennäköisesti hieman nykyversioon nähden.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...