Skodan 1950-luvun kisacoupé syntyi uudelleen – alkuperäinen tuhoutui jo aikoja sitten

Kerroimme pari vuotta sitten kilpurista, jolla Skoda osallistui Le Mansin 24 tunnin kisaan vuonna 1950. Vuosikymmenen loppupuolella tarkoituksena oli lähteä Sarthen radalle modernimmalla 1100 OHC:llä, mutta kylmä sota vesitti suunnitelmat.

Vaiva ei mennyt kuitenkaan täysin hukkaan, koska avomallisen auton pohjalta saatiin kehitettyä umpikattoinen 1100 OHC coupé muita kilpailuja varten. Työt kisacoupén parissa aloitettiin vuonna 1959, ja auto edusti aikansa huipputekniikkaa rautaesiripun takaisesta alkuperästä huolimatta. Kantavana rakenteena toimi ohuista putkista hitsattu ristikkorunko. Etupyörien tuennassa luotettiin päällekkäisiin kolmiotukivarsiin, kun taas takana hyödynnettiin pitkittäistukivarsiin pohjautuvaa ratkaisua. Lisäksi taka-akselin rumpujarrut sijoitettiin tasauspyörästön yhteyteen jousittamattoman massan pienentämiseksi.

1,1-litrainen neloskone napattiin Skoda 440 Spartakista, mutta virityksen ansiosta sen tehot enemmän kuin tuplaantuivat 92 hepan lukemaan alkuperäisestä 40 hevosvoimasta. Näillä voimavaroilla ainoastaan 555 kilon painoinen auto saatiin rikkomaan maaginen 200 km/h:n rajapyykki. Tehtaan kilpailutoiminta tällä mallilla tyssäsi kuitenkin jo kaksi vuotta auton valmistumisen jälkeen, kun 1100-kuutioisten luokan säännöt muuttuivat.

Tämän myötä Skoda myi molemmat valmistuneet autot yksityisostajille, ja kumpikin yksilö tuhoutui kolarissa. Suurin osa autojen komponenteista palautui kuitenkin vuosien saatossa Skodalle, ja seitsemän vuotta sitten tšekkimerkki toi museoonsa näytille 1100 OHC:n uudelleensyntyneen alustan. Enää ei puuttunut kuin kori, joka päätettiin tehdä käytännössä tyhjästä Skoda Motorsportin tälle vuodelle osuvan 120-vuotisen merkkipaalun kunniaksi.

Suosittelemme

Skodan prototyyppitiimi laati 2D-piirrosten pohjalta 1:1-kokoisen 3D-mallin auton korista ja sen digitaalisen kopion. Muotoja sekä yksityiskohtia tutkittiin pitkään ja hartaasti, jotta jäljennöksestä saatiin tehtyä mahdollisimman pitkälle alkuperäisen kaltainen. Kori naputeltiin käsin muotoonsa 0,8:n ja yhden millin paksuisista alumiinilevyistä, jotka hitsattiin yhteen. Aivan kaikkea ei tarvinnut kuitenkaan tehdä tyhjästä. Esimerkiksi ovenkahvat oli aikanaan lainattu Skodan tavallisista tuotantomalleista. joten niiden kanssa säästyi nytkin aikaa. Jatkossa uudelleensyntynyttä coupéa pääsee ihailemaan katottoman version rinnalla Skodan omassa museossa.

LähdeCarscoops

Lue lisää