Skodalla menee jo liian hyvin – VW aikoo laittaa kapuloita tšekkimerkin rattaisiin

Skoda oli takavuosina yleinen vitsien kohde, mutta nykyään se on suoranainen VW-konsernin mallioppilas. Kaikki sai alkunsa 1990-luvun alussa, kun Volkswagen hankki omistukseensa kovia kokeneen tšekkimerkin. Autoihin tuotiin Saksassa kehitettyä tekniikkaa, ja kokonaan uusia malleja alettiin kehittää vauhdilla. Niistä ensimmäinen oli vuonna 1996 lanseerattu Octavia, joka on kohonnut kolmen sukupolven aikana melkoiseksi menestystarinaksi.

Samaa voidaan sanoa koko merkistä. Skodasta on tullut niin menestyksekäs, että VW:n taustavoimat aikovat uutistoimisto Reutersin mukaan hillitä tšekkibrändin matalalentoa Volkswagenin omien asemien parantamiseksi. Merkkien välinen kilpailu on tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, ja Volkkarin oma tilanne on kaikkea muuta kuin ruusuinen.

Saksalaisten on pitänyt ryhtyä kovalle kulukuurille päästöskandaalin jälkimainingeissa. Volkswagenin työvoimaa ja kustannuksia on yritetty kovasti vähentää, mikä on tuonut sille kosolti negatiivista julkisuutta. Vaikka Skodissakin on käytetty samoja päästöhuijausmoottoreita, tšekkien imago on kärsinyt skandaalista paljon emomerkkiä vähemmän. Lisäksi Skodan taloudellinen tulos on ollut viime aikoina huomattavasti VW:tä parempi. Siitä on tullut yksi menestyksekkäimmistä massamerkeistä, ja esimerkiksi viime vuonna tšekkibrändi saavutti jopa suuremman voiton kuin konsernipriimus Audi.


Volkswagenin kulukuuri ja tuhansien työpaikkojen vähentämissuunnitelmat ovat saaneet Saksan ammattiliitot takajaloilleen. Ne näkevät Skodan nykytilanteessa sekä uhkana että potentiaalisena mahdollisuutena. Niinpä ammattiliitot vaativat nyt, että osa Skodan tuotannosta pitäisi siirtää Tšekistä Saksassa alikapasiteetilla pyöriviin tehtaisiin. Näin Passatin sekä Golfin laskenutta kysyntää saataisiin kompensoitua, ja Skodan pitäisi maksaa myös nykyistä enemmän VW-konsernin modulaarisen MQB-perusrakenteen käytöstä.

Ilmeisesti myös osa VW:n johtajista on samoilla linjoilla. Saksalaisen tekniikan ja edullisemman tšekkiläisen työvoiman yhdistelmä nähdään niin suurena uhkana, että Skodan nykymenoa on pakko hillitä. Jos näin käy, Volkswagenin omia asemia saataisiin kohennettua vielä ennen sen suunnittelemaa sähköautoinvaasiota. Skodan maine erityisen hyvän hinta-laatusuhteen tarjoavana merkkinä voisi sen sijaan olla pian menneen talven lumia.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...