Skodalla menee jo liian hyvin – VW aikoo laittaa kapuloita tšekkimerkin rattaisiin

Skoda oli takavuosina yleinen vitsien kohde, mutta nykyään se on suoranainen VW-konsernin mallioppilas. Kaikki sai alkunsa 1990-luvun alussa, kun Volkswagen hankki omistukseensa kovia kokeneen tšekkimerkin. Autoihin tuotiin Saksassa kehitettyä tekniikkaa, ja kokonaan uusia malleja alettiin kehittää vauhdilla. Niistä ensimmäinen oli vuonna 1996 lanseerattu Octavia, joka on kohonnut kolmen sukupolven aikana melkoiseksi menestystarinaksi.

Samaa voidaan sanoa koko merkistä. Skodasta on tullut niin menestyksekäs, että VW:n taustavoimat aikovat uutistoimisto Reutersin mukaan hillitä tšekkibrändin matalalentoa Volkswagenin omien asemien parantamiseksi. Merkkien välinen kilpailu on tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, ja Volkkarin oma tilanne on kaikkea muuta kuin ruusuinen.

Saksalaisten on pitänyt ryhtyä kovalle kulukuurille päästöskandaalin jälkimainingeissa. Volkswagenin työvoimaa ja kustannuksia on yritetty kovasti vähentää, mikä on tuonut sille kosolti negatiivista julkisuutta. Vaikka Skodissakin on käytetty samoja päästöhuijausmoottoreita, tšekkien imago on kärsinyt skandaalista paljon emomerkkiä vähemmän. Lisäksi Skodan taloudellinen tulos on ollut viime aikoina huomattavasti VW:tä parempi. Siitä on tullut yksi menestyksekkäimmistä massamerkeistä, ja esimerkiksi viime vuonna tšekkibrändi saavutti jopa suuremman voiton kuin konsernipriimus Audi.

Volkswagenin kulukuuri ja tuhansien työpaikkojen vähentämissuunnitelmat ovat saaneet Saksan ammattiliitot takajaloilleen. Ne näkevät Skodan nykytilanteessa sekä uhkana että potentiaalisena mahdollisuutena. Niinpä ammattiliitot vaativat nyt, että osa Skodan tuotannosta pitäisi siirtää Tšekistä Saksassa alikapasiteetilla pyöriviin tehtaisiin. Näin Passatin sekä Golfin laskenutta kysyntää saataisiin kompensoitua, ja Skodan pitäisi maksaa myös nykyistä enemmän VW-konsernin modulaarisen MQB-perusrakenteen käytöstä.

Ilmeisesti myös osa VW:n johtajista on samoilla linjoilla. Saksalaisen tekniikan ja edullisemman tšekkiläisen työvoiman yhdistelmä nähdään niin suurena uhkana, että Skodan nykymenoa on pakko hillitä. Jos näin käy, Volkswagenin omia asemia saataisiin kohennettua vielä ennen sen suunnittelemaa sähköautoinvaasiota. Skodan maine erityisen hyvän hinta-laatusuhteen tarjoavana merkkinä voisi sen sijaan olla pian menneen talven lumia.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...