Skodalla menee jo liian hyvin – VW aikoo laittaa kapuloita tšekkimerkin rattaisiin

Skoda oli takavuosina yleinen vitsien kohde, mutta nykyään se on suoranainen VW-konsernin mallioppilas. Kaikki sai alkunsa 1990-luvun alussa, kun Volkswagen hankki omistukseensa kovia kokeneen tšekkimerkin. Autoihin tuotiin Saksassa kehitettyä tekniikkaa, ja kokonaan uusia malleja alettiin kehittää vauhdilla. Niistä ensimmäinen oli vuonna 1996 lanseerattu Octavia, joka on kohonnut kolmen sukupolven aikana melkoiseksi menestystarinaksi.

Samaa voidaan sanoa koko merkistä. Skodasta on tullut niin menestyksekäs, että VW:n taustavoimat aikovat uutistoimisto Reutersin mukaan hillitä tšekkibrändin matalalentoa Volkswagenin omien asemien parantamiseksi. Merkkien välinen kilpailu on tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, ja Volkkarin oma tilanne on kaikkea muuta kuin ruusuinen.

-- MAINOS --

Saksalaisten on pitänyt ryhtyä kovalle kulukuurille päästöskandaalin jälkimainingeissa. Volkswagenin työvoimaa ja kustannuksia on yritetty kovasti vähentää, mikä on tuonut sille kosolti negatiivista julkisuutta. Vaikka Skodissakin on käytetty samoja päästöhuijausmoottoreita, tšekkien imago on kärsinyt skandaalista paljon emomerkkiä vähemmän. Lisäksi Skodan taloudellinen tulos on ollut viime aikoina huomattavasti VW:tä parempi. Siitä on tullut yksi menestyksekkäimmistä massamerkeistä, ja esimerkiksi viime vuonna tšekkibrändi saavutti jopa suuremman voiton kuin konsernipriimus Audi.

Volkswagenin kulukuuri ja tuhansien työpaikkojen vähentämissuunnitelmat ovat saaneet Saksan ammattiliitot takajaloilleen. Ne näkevät Skodan nykytilanteessa sekä uhkana että potentiaalisena mahdollisuutena. Niinpä ammattiliitot vaativat nyt, että osa Skodan tuotannosta pitäisi siirtää Tšekistä Saksassa alikapasiteetilla pyöriviin tehtaisiin. Näin Passatin sekä Golfin laskenutta kysyntää saataisiin kompensoitua, ja Skodan pitäisi maksaa myös nykyistä enemmän VW-konsernin modulaarisen MQB-perusrakenteen käytöstä.

Ilmeisesti myös osa VW:n johtajista on samoilla linjoilla. Saksalaisen tekniikan ja edullisemman tšekkiläisen työvoiman yhdistelmä nähdään niin suurena uhkana, että Skodan nykymenoa on pakko hillitä. Jos näin käy, Volkswagenin omia asemia saataisiin kohennettua vielä ennen sen suunnittelemaa sähköautoinvaasiota. Skodan maine erityisen hyvän hinta-laatusuhteen tarjoavana merkkinä voisi sen sijaan olla pian menneen talven lumia.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.