Skoda on tällä hetkellä pahasti jälkijunassa sähköautojen ja hybridien osalta. Tšekkimerkin ensimmäinen pistokehybridi tehdään nykyisen Superbin pohjalta, ja se on tulossa markkinoille vasta parin vuoden päästä. Lisäksi samoihin aikoihin lanseerataan Citigo-pikkuauton täyssähköversio, mutta tämän jälkeen alkaa tapahtua kunnolla.
Skoda lanseeraa nimittäin vuoden 2020 tienoilla tämänvuotisessa Shanghain autonäyttelyssä nähdyn Vision E -konseptin tuotantoversion. Se on Volkswagen I.D:n ja Audin vastaavan mallin lisäksi VW-konsernin ensimmäisiä autoja, jotka tehdään sähköautoja varten kehitetylle MEB-perusrakenteelle. Skodan sähköauto kuuluu prioriteettilistan kärkeen, koska sillä on tärkeä tehtävä kasvattaa merkin myyntiä Kiinassa.
Vision E:n tuotantomalli on konseptin tapaan coupé-kattoinen SUV, joka sijoittuu kooltaan Karoqin ja Kodiaqin väliin. Sähköauton tilankäyttö on sen verran tehokasta, että uutuuden pitäisi tarjota vähintään yhtä väljät tilat kuin Kodiaq. Autoon kaavaillaan yli 300 hevosvoiman kokonaistehon tarjoavia sähkömoottoreita ja jopa 500 kilometrin toimintamatkaa, joten sähköuutuudesta tulee myös kallein Skoda. Sen hinta jää kuitenkin noin puoleen Tesla Model X:n vastaavasta.
Slovakian Bratislavassa muiden MEB-pohjaisten autojen tapaan valmistettava Coupé-SUV saa Karoqin ja Kodiaqin malliin q-kirjaimeen päättyvän nimen, ja ehdokkaina on mainittu mm. Amiq, Eliaq ja Anuq. Jos budjetti ei veny tähän autoon, Skodalla on tarjolla myös edullisempi täyssähkövaihtoehto noin vuotta myöhemmin. Se on VW I.D:n sisarmalli, joka saattaa saada merkin historiasta kaivetun Felicia E -nimen. Tšekkien sähkökompakti on Volkkarin tyyliin takamoottorinen ja -vetoinen, ja siihen saa eri akkukapasiteetteja ostajan budjetin mukaan.
Suosittelemme
Felicia E:stä tulee suunnilleen Rapid Spacebackin kokoinen, mutta sähköautorakenne mahdollistaa lähes Superbin kaltaiset tilat. Skodan sähköautomalliston kruunuksi esitellään vielä kaksi- tai neliovisen coupé-korin saava sportti, joka on tavallaan 1970-luvun 110R:n uudelleensyntymä. Yli 300-heppainen sähkö-coupé tuodaan markkinoille vuoteen 2025 mennessä, mutta se saadaan aluksi myyntiin vain Kiinassa. Euroopassa Skoda on tunnettu käytännöllisistä järkiautoistaan, joten tunnepitoista sporttia on helpompi tarjota kiinalaisille ainakin alkuvaiheessa. Tšekkimerkin imago on kuitenkin muuttumassa kovaa vauhtia, joten coupé saatetaan nähdä myöhemmin myös vanhalla mantereella.