Skoda kertoi jo nelisen vuotta sitten nykykorimallin Superbin esittelyn yhteydessä, että auton pohjalta tehdään myöhemmin tšekkimerkin ensimmäinen hybridi. Sähköavusteisen version vuoro koitti kuitenkin vasta tänä vuonna Superbin faceliftin lanseerauksen yhteydessä. Ulkoisesti varsin kevyesti uudistunut Superb nähtiin jo keväällä jääkiekon MM-kisoissa, ja autonäyttelydebyyttinsä Skoda teki muutama viikko sitten Frankfurtissa.
Superb toimii VW Passatin sisarmallina, ja myös hybridi on tehty samalla kaavalla. Hieman kryptisesti iV:ksi nimetty sähköavusteinen malli hyödyntää samaa tekniikkapakettia kuin Passat GTE. Polttomoottoripuolesta vastaa 1,4-litrainen TSI-bensaturbo, jota täydentää kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen integroitu sähkömoottori. Kokonaistehoksi ilmoitetaan samat 218 hevosvoimaa kuin Passatissa, ja akuston kapasiteetti on 13 kWh.
Skoda kertoo, että puhtaasti sähköinen toimintamatka on uuden WLTP-syklin mukaan mitattuna parhaimmillaan 56 kilometriä. Kun molemmat voimanlähteet ovat käytössä, autolla pitäisi päästä vaikka Lappiin asti tankkaamatta välillä. Kokonaistoimintasäde on nimittäin maksimissaan 930 kilometriä. Superb iV täytttää Euro 6d TEMP -päästöstandardin vaatimukset, ja auton viralliset hiilidioksidipäästöt jäävät alle 40 grammaan kilometriä kohti. Bensakoneen jarrutusenergian talteenotto lataa akkuja ajon aikana, ja pistokkeen päästä virtaa saa niin tavallisen kotipistorasian, seinälatausaseman kuin julkisen latauspisteenkin kautta.
Suosittelemme
Pistokehybridiä saa sekä viistoperäisenä Liftabckina että vieläkin tilavampana Combina. Perusvarustetasona toimii Ambition, ja lisähintaan saatavilla ovat Style- ja Sportline-varusteluversiot. Huippua edustaa muiden Superbien tavoin Laurin & Klement, joka edustaa tšekkimerkin tulkintaa tämän autoluokan luksuksesta. Jo Ambition saattaa riittää monille ostajille, koska vakiovarustelukin on varsin kattava.
Hybridissä ovat nimittäin vakiona mm. mukautuva DCC-iskunvaimennus, kolme eri asetusta tarjoava ajomoodivalinta, kaksi latauskaapelia eri lataustyyppejä varten, kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä varustettu Amundsen-navigaattori ja Applen CarPlayta hyödyntävä SmartLink+, joka yhdistää älypuhelimen ja Skodan uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmän langattomasti. Potentiaaliset ostajat lienevät mielissään myös uutuuden hinnasta. Superb iV:n saa nimittäin Liftbackina edullisimmillaan reilulla 39 000 eurolla, ja farkku on noin tonnin kalliimpi.
Hybridi-Superb on siis lähtöhinnaltaan melkein kymppitonnin VW Passat GTE:tä halvempi, jonka hinnat alkavat hieman yli 48 000 eurosta. Superb on myös sisämitoiltaan Passatia väljempi erityisesti takatilojen osalta, joten Skoda tarjoaa enemmän autoa rahalle. Pistokehybridi-Superbin tilauskirjat on jo avattu, ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa ensi vuoden alkupuolella.