Skoda saattaa lähteä jenkkimarkkinoille – päätöstä odotellaan ensi vuoden syksyn aikana

Skoda on ollut viime aikoina todella hyvässä vedossa, ja tšekkimerkki on välillä nähty jopa konsernin sisäisenä uhkana Volkswagenille. Skoda on pysytellyt kovasta kasvusta huolimatta vain tietyillä markkina-alueilla, joihin ovat kuuluneet Euroopan lisäksi mm. Kiina ja Intia. Atlantin toiselle puolelle tšekit eivät ole vielä uskaltautuneet, koska Skodan mallistosta on puuttunut jenkkien suosima iso SUV.

Tähän tuli kuitenkin muutos, kun Skoda esitteli Kodiaq-nimeä tottelevan kookkaan katumaasturin viime viikon lopulla. Auto saa varsinaisen ensi-iltansa pikapuoliin avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä, ja kauppoihin Skodan muhkeaa uutuutta odotellaan ensi vuoden alkupuolella. Nyt tšekkimerkin pomo Bernhard Maier vahvisti brittiläiselle Autocarille, että Skoda harkitsee parhaillaan astumista jenkkimarkkinoille. Konsernin laskutikkumiehet tekevät kannattavuuslaskelmia, ja upouusi Kodiaq toimii merkin katumaasturioffensiivin keihäänkärkenä.

Skodalla on lisäksi suunnitteilla monta muutakin SUV-luokan autoa, joten palikat olisivat periaatteessa kunnossa Amerikan valloitusta silmälläpitäen. Maier kertoi, että tšekkimerkki myy autojaan tällä hetkellä 102 maassa, ja Skoda on laajentanut lähihistorian aikana reviiriänsä lähinnä idän suuntaan. Kun mm. Kiina, Venäjä ja Intia on jo valloitettu, nyt olisi aika suunnata katse kohti länttä. Skodan pomo korostaa kuitenkin, että hän haluaa ymmärtää täysin Amerikan markkinoiden dynamiikkaa ennen lopullisen päätöksen tekemistä.

Kannattavuuslaskelmien pitäisi olla valmiina ensi syksyyn mennessä, jolloin asiasta saatetaan saada myös päätös aikaan. Toisaalta Maier korostaa, että ratkaisulle ei ole aikataulupaineita, joten se saattaa venyä pidemmällekin tulevaisuuteen. Jos Skoda uskaltautuu jenkkimarkkinoille, tarkoitus on kasvaa siellä vähitellen. Tämä vaatii oikeita tuotteita sekä oikeaa infrastruktuuria, ja ensin mm. Kodiaqin täytyy saavuttaa sille asetetut kunnianhimoiset myyntitavoitteet.

USA on maailman toiseksi suurin automarkkina, joten Skodan kiinnostus sitä kohtaan on helppo ymmärtää. Lisäksi emomerkki Volkswagenin imago kärsi erityisesti Jenkeissä niin pahasti, että siellä saattaa olla helpompi myydä jatkossa Skodia kuin Volkkareita.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...