Skoda Kodiaqista on moneksi – harjoittelijat tekivät katumaasturista pick-upin

Skoda laajensi mallistoaan isojen katumaasturien suuntaan toissa vuonna lanseeratun Kodiaqin myötä. Seitsemänpaikkaisenakin tarjottava SUV on noussut yhdeksi luokkansa myydyimmistä autoista, koska se tarjoaa tšekkimerkin muiden mallien tapaan enemmän tilaa pienemmällä rahalla kuin esimerkiksi emomerkki Volkswagenin tuotteet. Kodiaq-valikoima täydentyi viime vuonna tuplaturbodieselillä ryyditetyllä RS:llä, ja nyt Skoda esitteli todella erikoisen tutkielman katumaasturinsa pohjalta.

Mountiaqiksi nimetty luomus on Kodiaqista käsityönä räätälöity lava-auto. Se jatkaa tšekkimerkin harjoittelijoiden tekemien konseptien perinteitä, ja lopputulos on kuulemma vaatinut kuukausien koulutuksen ja yli 2000 intensiivistä työtuntia. Pick-upiksi muutettu Kodiaq on enää kaksipaikkainen, ja auton lava kätkee sisälleen myös valaistuksen sekä lukittavia säilytyslokeroita. Takaovet on korvattu umpikyljillä, kun taas takaluukun kansi on muokattu alaspäin avautuvaksi lavan takalaidaksi.

Maastofiilistä on puolestaan lisätty lavalle sijoitetun turvakaaren, pohjapanssareiden sekä uusiksi laitettujen puskurien avulla. Etupuskurin molempiin reunoihin on integroitu pari kirkkaita ledisumuvaloja, ja katolla komeilee leveä valopalkki. Maasturimaisuutta on saatu aikaan myös nokan karjapuskurilla, vinssillä sekä katolle sijoitetulla snorkkelilla. Myös maavaraa on korotettu 100 millillä Kodiaq Scoutiin verrattuna, ja lukemaksi ilmoitetaan nyt 290 milliä. 17-tuumaiset renkaatkin ovat maastokuvioiset, ja ne on kietaistu Rockstar II -nimisille vanteille.

Sunset Orange -väri saa lava-Kodiaqin suorastaan hehkumaan, ja lisäloistetta saadaan nokan valaistusta logosta, valoilla varustetusta moottoritilasta sekä ovista maahan heijastuvista Skoda-teksteistä. Kattoverhoiluunkin on tuotu hohtava Skoda-logo, ja sisustan muihin herkkuihin kuuluvat mm. ulkokuoren väriä toistavat tehosteet sekä penkkien selkänojien brodeeraukset. Varusteluun lukeutuu jopa jääkaappi, ja äänentoistosta vastaa 320-wattisilla kaiuttimilla, 2000 watin vahvistimella ja yhtä monen watin subbarilla varustettu Columbus-järjestelmä. Auton ja ulkomaailman yhteydenpito hoituu puolestaan radiopuhelimien avulla.

Mountiaq on perus-Kodiaqia 302 milliä pidempi, 123 milliä leveämpi ja 34 milliä korkeampi. Akseliväli on puolestaan lyhentynyt kolmen millin verran, ja painoa luomukselle on siunaantunut miehekkäät 2450 kiloa. Möhkälettä liikuttaa kaksilitrainen TSI-bensaturbo, jonka 190 hevosvoimalla riittää tekemistä Mountiaqin massan kanssa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...