Skoda Kodiaqista on moneksi – harjoittelijat tekivät katumaasturista pick-upin

Skoda laajensi mallistoaan isojen katumaasturien suuntaan toissa vuonna lanseeratun Kodiaqin myötä. Seitsemänpaikkaisenakin tarjottava SUV on noussut yhdeksi luokkansa myydyimmistä autoista, koska se tarjoaa tšekkimerkin muiden mallien tapaan enemmän tilaa pienemmällä rahalla kuin esimerkiksi emomerkki Volkswagenin tuotteet. Kodiaq-valikoima täydentyi viime vuonna tuplaturbodieselillä ryyditetyllä RS:llä, ja nyt Skoda esitteli todella erikoisen tutkielman katumaasturinsa pohjalta.

Mountiaqiksi nimetty luomus on Kodiaqista käsityönä räätälöity lava-auto. Se jatkaa tšekkimerkin harjoittelijoiden tekemien konseptien perinteitä, ja lopputulos on kuulemma vaatinut kuukausien koulutuksen ja yli 2000 intensiivistä työtuntia. Pick-upiksi muutettu Kodiaq on enää kaksipaikkainen, ja auton lava kätkee sisälleen myös valaistuksen sekä lukittavia säilytyslokeroita. Takaovet on korvattu umpikyljillä, kun taas takaluukun kansi on muokattu alaspäin avautuvaksi lavan takalaidaksi.

Maastofiilistä on puolestaan lisätty lavalle sijoitetun turvakaaren, pohjapanssareiden sekä uusiksi laitettujen puskurien avulla. Etupuskurin molempiin reunoihin on integroitu pari kirkkaita ledisumuvaloja, ja katolla komeilee leveä valopalkki. Maasturimaisuutta on saatu aikaan myös nokan karjapuskurilla, vinssillä sekä katolle sijoitetulla snorkkelilla. Myös maavaraa on korotettu 100 millillä Kodiaq Scoutiin verrattuna, ja lukemaksi ilmoitetaan nyt 290 milliä. 17-tuumaiset renkaatkin ovat maastokuvioiset, ja ne on kietaistu Rockstar II -nimisille vanteille.

Sunset Orange -väri saa lava-Kodiaqin suorastaan hehkumaan, ja lisäloistetta saadaan nokan valaistusta logosta, valoilla varustetusta moottoritilasta sekä ovista maahan heijastuvista Skoda-teksteistä. Kattoverhoiluunkin on tuotu hohtava Skoda-logo, ja sisustan muihin herkkuihin kuuluvat mm. ulkokuoren väriä toistavat tehosteet sekä penkkien selkänojien brodeeraukset. Varusteluun lukeutuu jopa jääkaappi, ja äänentoistosta vastaa 320-wattisilla kaiuttimilla, 2000 watin vahvistimella ja yhtä monen watin subbarilla varustettu Columbus-järjestelmä. Auton ja ulkomaailman yhteydenpito hoituu puolestaan radiopuhelimien avulla.

Suosittelemme

Mountiaq on perus-Kodiaqia 302 milliä pidempi, 123 milliä leveämpi ja 34 milliä korkeampi. Akseliväli on puolestaan lyhentynyt kolmen millin verran, ja painoa luomukselle on siunaantunut miehekkäät 2450 kiloa. Möhkälettä liikuttaa kaksilitrainen TSI-bensaturbo, jonka 190 hevosvoimalla riittää tekemistä Mountiaqin massan kanssa.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat