Skoda julkaisi jo aimo annoksen tietoja uudesta Octaviasta – kestosuosikin uutta painosta saa myös kahtena eri pistokehybridinä

VW Golfin kahdeksas sukupolvi esiteltiin Wolfsburgissa viime viikolla, ja samalta pohjalta luotu tšekkiserkku Skoda Octavia seuraa pian perässä. Uutuus paljastetaan koko komeudessaan 11.11. Prahassa, mutta Skoda julkaisi jo nyt tärkeimmät tiedot autosta. Rautaesiripun jälkeisen ajan neljäs Octavia-sukupolvi jatkaa edeltäjiensä linjoilla, eli kompaktiluokan perusrakenteelle tehty auto on huomattavasti useimpia kilpailijoitaan suurempi. Uusi Octavia venähtää myös edeltäjäänsä verrattuna sekä pituus- että leveyssuunnassa.

Hatchback-mallista tulee 19 milliä entistä pidempi ja 15 milliä leveämpi, kun taas farkku kasvaa pituutta 22 millin verran. Jatkossa molemmat korimallit ovat samanpituisia ja -levyisiä. Uuden Octavian pituudeksi kerrotaan 4689 milliä, ja korin leveys on 1829 mm. 2686 millin akseliväli säilyy kuitenkin ennallaan. Myös aerodynamiikkaa on viilattu, ja ilmanvastuskertoimen cw-arvo on nyt 0,24 hatchbackin ja 0,26 farmarin kohdalla. Farkun kattokaiteistakin on tehty entistä litteämmät liukkaampien muotojen nimissä.





Autoon saa uuden Golfin ja faceliftatun Superbin tavoin matriisiledit keulalle, ja takaledeihin tulee dynaamisiksi kutsutut vaeltavat vilkut. Sisätiloissa on puolestaan kolmialueinen ilmastointi, ja takapenkkiläisillä pitäisi olla entistäkin väljemmät oltavat. Polvitilaa riittää jatkossa jopa 78 millin verran, kun taas hatchbackin tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan hulppeat 600 litraa. Farmari pistää vielä paremmaksi 640 litran voimin. Mittaristona palvelee jatkossa 10-tuumainen täysin digitaalinen ratkaisu, ja tietoviihdejärjestelmää käytetään samankokoisen kosketusnäytön kautta. Lisäksi tarjolle tulee Skodan historian ensimmäinen tuulilasin heijastusnäyttö. DSG-automaattivaihteiston valitsinvipu toimii jatkossa shift by wire -periaatteella, ja käsijarru on sähkötoiminen.

Monet näistä ovat jo uudesta Golfista tuttuja, ja sama koskee Octavian moottorivalikoimaakin. Bensapuolen aloitusmallina toimii 110-heppainen litran kokoinen TSI, ja seuraava vaihtoehto on 150-hevosvoimainen 1.5 TSI. Niistä löytyy mietoa hybriditeknologiaa seitsemänvaihteisen DSG:n parina, kun taas manuaaliversiot saavat tulla toimeen ilman sitä. Ennen RS:n saapumista bensavalikoiman huippumallina toimii 190-hevosvoimainen 2.0 TSI, jonka parina on aina neliveto ja seitsemänpykäläinen DSG.

Dieseleiden valikoima koostuu puolestaan kaksilitraisista TDI Evo -myllyistä. Niiden tehoiksi kerrotaan 115, 150 sekä 200 heppaa, ja kahden tehokkaamman pariksi saa nelivedon. Voimanlähdepaletin suurin uudistus on vihdoinkin saataville tuleva pistokehybridi, jota tarjotaan peräti kahtena eri tehoversiona. Superbin tapaan iV:ksi nimetyn lataushybridin perusmallissa on 204 heppaa, kun taas tehokkaammassa hybridissä on Golf GTE:n malliin 245 hevosvoimaa. Molemmissa käytetään 1,4-litraista bensaturboa sähkömoottorin parina. Lisäksi tarjolle tulee G-TEC-niminen bio- tai maakaasumalli, jota vauhdittaa 130-heppainen 1.5 TSI.

Skodan simply clever -jippojakaan ei ole unohdettu. Niiden joukkoon kuuluvat mm. Sleep Pack -unituet, AdBlue-lisäaineen näppärä täyttöputki sekä kattokonsolin USB-C-liitännät. Lisäksi Octaviassa on mm. takaovien sähkötoimiset lapsilukot ja älypuhelimien säilytystaskut etupenkkien selkänojissa. Skoda julkaisi ennakkotietojen ohella myös ensimmäiset viralliset valokuvat uutuudestaan. Niissä esiintyy farmariversio, jonka tärkeimmät muodot paistavat jo läpi värikkäästä naamioteipistä. Jäämme odottelemaan, että salaisuuden verhon rippeetkin raotetaan Prahassa reilun viikon päästä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...