MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Skoda julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Enyaqista – sähköauto saa tuoreen ilmeen ja lisää toimintasädettä

Skoda Enyaq on noussut Suomessakin suosituimpien sähköautojen joukkoon. Sopivan varovainen design ei ole vieraannuttanut ostajia liiaksi, mutta kovin omaleimaiseksi Skodaa ei ole voinut kehua.

Asian pitäisi korjaantua ainakin jonkin verran Enyaqin faceliftin myötä, josta Skoda julkaisi nyt ensimmäiset tiiserityyliset piirroskuvat. Kasvojenkohotuksen kokenut Enyaq on osunut jo salavalokuvaajien linsseillekin, mutta naamioteippi on estänyt uusien muotojen tarkemman arvioinnin. Sen pitäisi onnistua paremmin nyt julkaistujen tiiserikuvien myötä, joissa on kuitenkin liioiteltu tuttuun tyyliin esimerkiksi pyöräkokoa.

Skoda Enyaqin facelift
Kuva: Skoda

Faceliftattu Enyaq saa Skodan Modern Solid -muotokielen mukaisen uuden ilmeen, joka on lähellä pykälää pienempää Elroqia. Isoimmat muutokset tapahtuvat keulassa, jossa ns. valaistu Tech-Deck Face korvaa perinteisen maskielementin. Lisäksi Enyaq saa nykytrendien mukaiset ”kaksikerroksiset” valot ja uusiksi laitetun etupuskurin.

Lisäksi konepeltiä koristaa Skoda-logoteksti pyöreän merkin sijasta, ja kori saa tummakromisia tehosteita. Saataville tulee myös uusi Olibo Green -niminen vihreä väri, jota tarjotaan pelkästään Enyaqiin. Takapään osalta tiiserikuvasta ei pysty erottamaan juuri mitään muutoksia, mutta testiprotojen naamioteipatusta peräpäästä päätellen sielläkin saattaa olla luvassa jonkinlaista hienosäätöä.

Skoda Enyaqin facelift
Kuva: Skoda

Enyaqia saa jatkossakin kahtena korimallina, eli pystyperäisenä SUV:na ja komeasti Coupéksi nimettynä viistoperämallina. Kummankin aerodynamiikka kuulemma kohentuu faceliftin myötä, minkä luvataan pidentävän myös toimintasäteitä. Sähkötekniikkaan tehtävistä mahdollisista muutoksista ei ole kuitenkaan kerrottu vielä mitään.

Suosittelemme


Jos voimanlähdevalikoima pysyy ennallaan, Enyaqia saa perustason takavetoisena 60-mallina, tehokkaampana takatyöntöisenä 85:nä sekä kahtena eri nelivetoversiona. 85x-mallissa on tällä hetkellä 286 hevosvoiman kokonaisteho, kun taas RS-brändätyssä lippulaivassa on hulppeammat 340 heppaa. Niiden turvin kiihdytetään nollasta sataan parhaimmillaan 5,5 sekunnissa, mutta nähtäväksi jää nopeutuuko Enyaq vielä jonkin verran faceliftin myötä.

LähdeCarscoops

Lue lisää