Skoda myy tälläkin hetkellä täyssähköistä versiota Citigo-pikkuautostaan, mutta tšekkimerkin ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu uutuus on vasta tulossa. Enyaq iV -nimisestä crossoverista julkaistiin nyt ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat.
Enyaq iV tehdään VW-konsernin sähköautoja varten suunnitellulle MEB-perusrakenteelle, eli Skoda toimii tulevan VW ID.4:n sisarmallina. Autojen peruskori on sama, mutta Enyaq iV saa tšekkien omaa tyyliä edustavan keulan ja perän, jotka paistavat nyt julkaistuissa kuvissakin läpi paksusta naamioteipistä huolimatta. Niinpä nokalla komeilee Skodan kuusikulmainen maski, ja takavalojen grafiikka toistanee C-kirjaimen muotoa.
Lähes 4,7 metrin pituisesta Enyaq iV:stä tulee suunnilleen polttomoottorilla varustetun Kodiaqin kokoinen, mutta matalampi kori lupailee parempaa ajodynamiikkaa. Akseliväliksi kerrotaan 2765 milliä, ja tavaratilan perusvetoisuus on 585 litraa. Sisätiloihin tulee kuulemma 13-tuumainen vapaasti seisova keskinäyttö, jatkuva nettiyhteys ja lisävarustelistalta löytyvä tuulilasin heijastusnäyttö, jossa hyödynnetään lisättyä todellisuutta.
Skodan sähköisestä crossoverista tarjotaan useita eri versioita, joissa on MEB-rakenteen mukanaan tuoma taka- tai neliveto. Perusmallina toimii Enyaq iV 50, jossa on 55 kWh:n akkupaketti, taka-akselille sovitettu 146-heppainen sähkömoottori ja 340 kilometrin toimintasäde. Seuraavana tulee Enyaq iV 60, jonka arvot ovat 62 kWh, 180 hevosvoimaa ja 390 kilometriä. Kolmas takavetoinen vaihtoehto on Enyaq iV 80 82 kWh:n akulla, 204 hepan huipputeholla ja 500 kilometrin toimintamatkalla.
Suosittelemme
Joka nurkasta raapivia malleja tulee tarjolle kaksi. Niistä ensimmäinen on Enyaq iV 80X, jossa on myöskin 82 kWh:n akku, 265 hevosvoimaa ja 460 kilometrin range. Huippuversiona palvelee puolestaan Enyaq iV RS, eli Skodan historian ensimmäinen täyssähköinen RS-malli. Siinäkin on 82 kWh:n akkupaketti, mutta huipputehoa löytyy 306 hepan verran. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 6,2 sekuntia, huippunopeudeksi 180 km/h ja toimintasäteeksi samat 460 kilometriä kuin pienempitehoisessa nelivetomallissa.
Enyaq iV:n latauskapasiteetiksi ilmoitetaan parhaimmillaan 125 kW, jolloin akkujen pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa. Auton tuotanto alkaa Mladá Boleslavin tehtaalla Tšekissä vielä tämän vuoden loppupuolella, ja markkinoille lanseeraus on vuorossa ensi vuoden alussa.