Skoda julkaisi ensimmäiset tiedot uudesta sähköautostaan – Enyaq iV:stä tulee myös yli 300-heppainen nelivetoinen RS

Skoda myy tälläkin hetkellä täyssähköistä versiota Citigo-pikkuautostaan, mutta tšekkimerkin ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu uutuus on vasta tulossa. Enyaq iV -nimisestä crossoverista julkaistiin nyt ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat.

Enyaq iV tehdään VW-konsernin sähköautoja varten suunnitellulle MEB-perusrakenteelle, eli Skoda toimii tulevan VW ID.4:n sisarmallina. Autojen peruskori on sama, mutta Enyaq iV saa tšekkien omaa tyyliä edustavan keulan ja perän, jotka paistavat nyt julkaistuissa kuvissakin läpi paksusta naamioteipistä huolimatta. Niinpä nokalla komeilee Skodan kuusikulmainen maski, ja takavalojen grafiikka toistanee C-kirjaimen muotoa.

-- MAINOS --

Lähes 4,7 metrin pituisesta Enyaq iV:stä tulee suunnilleen polttomoottorilla varustetun Kodiaqin kokoinen, mutta matalampi kori lupailee parempaa ajodynamiikkaa. Akseliväliksi kerrotaan 2765 milliä, ja tavaratilan perusvetoisuus on 585 litraa. Sisätiloihin tulee kuulemma 13-tuumainen vapaasti seisova keskinäyttö, jatkuva nettiyhteys ja lisävarustelistalta löytyvä tuulilasin heijastusnäyttö, jossa hyödynnetään lisättyä todellisuutta.

Skodan sähköisestä crossoverista tarjotaan useita eri versioita, joissa on MEB-rakenteen mukanaan tuoma taka- tai neliveto. Perusmallina toimii Enyaq iV 50, jossa on 55 kWh:n akkupaketti, taka-akselille sovitettu 146-heppainen sähkömoottori ja 340 kilometrin toimintasäde. Seuraavana tulee Enyaq iV 60, jonka arvot ovat 62 kWh, 180 hevosvoimaa ja 390 kilometriä. Kolmas takavetoinen vaihtoehto on Enyaq iV 80 82 kWh:n akulla, 204 hepan huipputeholla ja 500 kilometrin toimintamatkalla.

-- MAINOS --




Joka nurkasta raapivia malleja tulee tarjolle kaksi. Niistä ensimmäinen on Enyaq iV 80X, jossa on myöskin 82 kWh:n akku, 265 hevosvoimaa ja 460 kilometrin range. Huippuversiona palvelee puolestaan Enyaq iV RS, eli Skodan historian ensimmäinen täyssähköinen RS-malli. Siinäkin on 82 kWh:n akkupaketti, mutta huipputehoa löytyy 306 hepan verran. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 6,2 sekuntia, huippunopeudeksi 180 km/h ja toimintasäteeksi samat 460 kilometriä kuin pienempitehoisessa nelivetomallissa.

-- MAINOS --

Enyaq iV:n latauskapasiteetiksi ilmoitetaan parhaimmillaan 125 kW, jolloin akkujen pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa. Auton tuotanto alkaa Mladá Boleslavin tehtaalla Tšekissä vielä tämän vuoden loppupuolella, ja markkinoille lanseeraus on vuorossa ensi vuoden alussa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.