Skodan mallistoon kuului jo kymmenisen vuotta sitten Yeti-niminen kompakti katumaasturi, joka oli suorastaan piristävän erilainen ilmestys tšekkimerkin muihin malleihin verrattuna. Yetin muotoilu oli ilmeisesti jo turhankin erikoista Skodan asiakkaiden silmin, koska auton seuraajaksi reilu vuosi sitten lanseerattu Karoq on keulan nelivaloilmettä lukuun ottamatta huomattavasti tavanomaisemman näköinen.
Tälle on syynsä, koska suuri osa Karoqin korirakenteesta on identtinen sisarmalli Seat Atecan kanssa. Skodan isommassa Kodiaq-SUV:ssa käytetään sen sijaan kokonaan omaa koria, mutta auton tyyli on hyvin lähellä Karoqia. Tšekkien K-alkuisten ja q-kirjaimeen päättyvien katumaasturien sarja täydentyy pian Kamiq-nimen saavalla uutuudella, joka toimii pikkuautoihin perustuvien Seat Aronan ja VW T-Crossin sisarmallina. Auton nimi kerrottiin jo aiemmin, ja nyt siitä julkaistiin ensimmäiset luonnospiirrokset.
Niissä esiintyvän auton muotoilupiirteitä on toki liioiteltu tyypilliseen luonnostyyliin, mutta tärkein käy silti ilmi. Tuotantoversio on hyvin lähellä Genevessä jo viime vuonna esiteltyä Vision X -konseptia, ja esimerkiksi maski on kuusikulmainen Skodan nykytyyliin. Kamiqin nokalla on Karoqin ja Kodiaqin tapaiset nelivalot, mutta toteutuksessa on myös jotakin aivan uutta. Päiväajovalot ovat nimittäin ensimmäistä kertaa varsinaisten ajovalojen yläpuolella.
Kamiq on myös ensimmäinen Skoda, jossa on dynaamiset vilkut sekä edessä että C-kirjaimen muotoja toistavissa takavaloissa. Maskin tunnuspiirteisiin kuuluvat puolestaan kaksoisrivat tšekkimerkin muiden katumaasturien tyyliin, ja kylkilinjaa dominoi terävä taitos. Takimmaisessa kattopilarissakin on jo Vision X:ssä nähty taitos, joka erottaa Kamiqin Skodan muista SUV:eista. Maasturityyliä on yritetty luoda etupuskurin hopeanvärisen helmakoristeen ja takapuskurin diffuusorin avulla, mutta niistä huolimatta Kamiq viihtynee parhaiten asfalttiviidakossa.
Suosittelemme
Autoa saa nimittäin todennäköisesti vain etuvetoisena Seat Aronan ja VW T-Crossin malliin. Korkeampi maavara auttaa toki hieman etenemisessä, mutta kovin pitkälle maastoon Kamiqilla ei kannata lähteä. Voimanlähdevalikoimakin lienee samaa perua sisarmallien kanssa, eli se koostuu pikkubensaturboista ja mahdollisesti ainakin yhdestä dieselistä. Uutuuden lopullisia muotoja ei tarvitse odotella enää kauan, koska se esitellään maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Kamiqissa on muuten hitunen suomalaisuuttakin, koska auton design-luonnokset ovat peräisin Skoda-muotoilija Antti Mikael Savion kynästä.