Skoda on edustanut ehkäpä parasta hinta-laatusuhdetta koko VW-konsernissa, mutta emomerkki Volkswagenia edullisemmat hinnat ovat väistämättä näkyneet esimerkiksi sisustan materiaaleissa. Tšekkimerkin malleissa on käytetty Seatin tavoin enemmän kovaa muovia, ja myös design on ollut astetta tarkoituksenmukaisempaa. Skodan mallit ovat kuitenkin muuttuneet jatkuvasti arvokkaamman oloisiksi, ja esimerkiksi Superb sekä Kodiaq uhkaavat jättää jo vastaavat Volkswagenit varjoonsa.
Kompaktiluokan budjettivaihtoehtona tarjottu Rapid on edustanut sen sijaan edullisempaa linjaa sisustan materiaaliensa osalta, ja auton ulkonäkökin on ollut vähemmän sporttinen. Tämä on kuitenkin muuttumassa, kun Rapidin saappaisiin astuu täysin uusi malli. Volkswagen Golfin ja kumppanit entistä paremmin haastava uutuus tehdään VW-konsernin nykypikkuautoista tutulle MQB A0 -perusrakenteelle, jota venytetään kuitenkin joka suuntaan kompaktiluokan mittojen saavuttamiseksi.
Scalaksi nimetty tulokas esitellään Suomen itsenäisyyspäivänä Israelin Tel Avivissa, ja myynnin pitäisi päästä alkamaan ensi vuoden alkupuolella. Autosta on annettu jo esimakua Pariisissa lokakuussa paljastetun konseptin avulla, ja julkisuuteen on päästetty myös erilaisia tiiserikuvia tuotantoversiosta. Scalan lopulliset muodot on jätetty vielä hämärän peittoon, mutta sisustan tyyliä ei tarvitse enää arvailla.
Tšekit julkaisivat nimittäin jo nyt ensimmäiset kuvat uutuutensa sisätiloista. Otoksissa esiintyy todennäköisesti auton huippumalli, jonka lisävarustelistalta on ruksittu mukaan mm. nahkaverhoilu, DSG-kaksoiskytkinautomaatti ja kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Autossa näyttää olevan myös lisävarusteena tarjottava täysin digitaalinen mittaristo sekä 9,2-tuumainen kosketusnäyttö keskikonsolissa.
Varusteherkut lisäävät tietysti Scalan houkuttelevuutta, mutta sisätilojen tyyli tuntuu kehittyneen huimasti Rapidiin verrattuna ilman niitäkin. Keskinäyttö on nyt nostettu korkeammalle kojelaudassa, josta se työntyy ylöspäin tablettityyliin. Tällainen ratkaisu ei välttämättä tee muotoilusta kovin yhtenäisen oloista, mutta toisaalta ruutu on nyt paremmin luettavissa ja käsillä.
Suosittelemme
Näyttöä täytyy pystyä käsittelemään entistä helpommin, koska se on korvannut monet perinteiset napit. Tämä selkeyttää myös sisustan muotoilua, jossa kaikki ei ole kuitenkaan täysin uutta. Esimerkiksi ratti, ikkunannostimet ja digitaalinen mittaristo ovat jo tuttuja Skodan muista malleista. Lisäksi Scalassa on edelleen perinteinen käsijarrukahva viime vuosina yleistyneen sähköisen ratkaisun sijasta. Jäämme odottelemaan, näyttääkö Scala myös ulkoa yhtä houkuttelevalta kuin mitä sisustan promokuvat antavat ymmärtää.