Skoda Fabia on kuulunut tšekkimerkin tukipilareihin jo yli 20 vuoden ajan. Hyväksi havaittua reseptiä ei haluttu muuttaa liiaksi täysin uudessa neljännen sukupolven mallissakaan, joka tuotiin nyt julkisuuteen.
Varovainen linja näkyy myös ulkonäössä, jota on vain hienosäädetty uudesta perusrakenteesta huolimatta. Linjat ovat terävöityneet hieman edeltäjään verrattuna, ja esimerkiksi etuovien alakulmista löytyy Tšekin lipusta tuttuja kolmiomaisia muotoja. Lisäksi takavalot ulottuvat nyt takaluukun puolelle muiden uusien Skodien malliin. Fabian pituus on kasvanut 11 sentillä ja mittasuhteista on pyritty tekemään entistä dynaamisemman oloiset. Lisäksi kokoa kasvanut maski on aiempaa pystymmässä, millä ei ole kuitenkaan negatiivisia vaikutuksia auton aerodynamiikkaan. Ilmanvastuksen Cw-kertoimeksi kerrotaan nimittäin vain 0.28, mikä on luokkansa paras lukema. Aerodynamiikan viilauksella on pyritty myös entistä pienempiin tuuliääniin.
Ulkoväriksi on tarjolla yhdeksän eri vaihtoehtoa, joiden joukkoon kuuluu myös kuvissa näkyvä Phoenix Orange. Pyöräkoko on puolestaan 14-18 tuumaa mallista ja varustetasosta riippuen. Sisänäkymiä dominoi keskelle kojelautaa sovitettu tietoviihdejärjestelmän ruutu, jonka koko on juuri faceliftatun VW Polon tapaan 6,8 tuumaa. Lisähintaan tarjolla on myös 9,2-tuumainen näyttö, mutta kaikkia toimintoja ei onneksi tarvitse hallita sen kautta. Ilmastoinnin ja lämmityksen säädöille on nimittäin maltettu jättää omat nappulansa, ja käsijarrukahvakin on vielä perinteistä mallia.
Modernia tyyliä löytyy puolestaan saatavilla olevasta 10,25-tuumaisesta digimittaristosta, johon voi valita erityylisiä näkymiä. Fiilistä piristetään oranssien tai harmaiden kontrastiompeleiden lisäksi valkoisella tai punaisella tunnelmavalaistuksella, ja älylaitteita pystyy lataamaan viiden USB-C-pistokkeen kautta. Travel Assist -paketti tuo Fabiaan monia isommista autoista tuttuja ajoavustimia, ja Skodan pikkuauto pystyy jopa pysäköimään itsensä. Tämän teknologian taustalla piilee uuden Fabian pohjana käytetty VW-konsernin MQB A0 -perusrakenne, joka tuo mukanaan esimerkiksi 94 millillä kasvaneen akselivälin. Leveyttäkin on vajaat viisi senttiä entistä enemmän, kun taas 380 litran kokoisen tavaratilan vetoisuus on kasvanut 50 litran verran. Auton paino on tästä huolimatta lähes entisellään.
Suosittelemme
Skodalle tyypillisiin simply clever -jippoihin kuuluvat puolestaan mm. kuminauhalla toteutettu kynänpidike, irrotettava mukiteline, kuskin oveen sovitettu sateenvarjo, taustapeiliin integroidut USB-C-pistokkeet sekä pidikkeet korteille ja kolikoille. Moottorivalikoima edustaa muotoilun tavoin tuttua ja turvallista linjaa. Litran kokoisten kolmipyttyisten vaparien tehot ovat 65-80 hevosvoimaa, ja vaihteistona palvelee viisipykäläinen manuaali. Kolmisylinterisissä turbokoneissa on puolestaan 95-110 heppaa, ja viisivaihteisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan kuusipykäläistä DSG-kaksoiskytkinautomaattia. Huippuversioita vauhdittaa 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen turbonelonen seitsemänvaihteisen DSG:n parina. Dieseleitä uuden Fabian nokalle ei enää saa.
Turbonelosella ryyditetty Fabia kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa, kun taas hitaimmalla mallilla kestää samassa suorituksessa 15,1 sekuntia. Keskikulutukseksi kerrotaan 5,1-5,6 litraa satasella, ja kaikilla kolmisylinterisillä moottoreilla pitäisi päästä yhdellä tankkauksella yli 900 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna. Sporttisempi Monte Carlo -varustetaso ja farmari seuraavat myöhemmin perässä, mutta RS-versiota tästäkään Fabiasta ei ilmeisesti nähdä. Hinnat starttaavat monissa Euroopan maissa alle 14 000 eurosta, mutta Suomen taksoista ei ole vielä tietoa.