Skodan menestyksellä on ollut VW-konsernissa myös varjopuolensa, koska tšekkibrändi on vienyt asiakkaita emomerkki Volkswagenilta. Tämän vuoksi konsernin entinen ylin pomo Herbert Diess olisi halunnut halpuuttaa Skodaa, mutta tšekit eivät suostuneet tähän.
Diess on nyt historiaa, ja Skodakin on ottamassa uuden suunnan. Merkki esitteli hiljattain 7S Concept -nimisen konseptin, jonka rohkean designin on tarkoitus antaa esimakua Skodan tulevaisuudesta. Tavoitteena on erottautua entistä paremmin VW-konsernin sisarbrändeistä, jolloin tšekkimerkki ei myöskään veisi niiltä asiakkaita.
Skodan toimitusjohtaja Klaus Zellmer kertoo, että Skoda aikoo houkutella sen sijaan uusia ostajia VW-konsernin ulkopuolisten merkkien suunnalta. Tähtäimeen otetaan erityisesti Renault, Ford, Hyundai, Toyota sekä Peugeot, ja kehitteillä on monia uusia malleja. Niiden joukkoon kuuluu kolme uutta sähköautoa, joista ensimmäinen on Enyaqia pienempi malli.
Se on tulossa vuonna 2024, ja vuotta myöhemmin perässä seuraa vielä pienempi sähköauto. Siinä hyödynnetään VW-konsernin sähkömallien aloitustason MEB Entry -perusrakennetta. Vuonna 2026 vuorossa on sähköautovalikoiman lippulaivaksi asettuva seitsemänpaikkainen SUV, kun taas kompaktia sähkö-hatchbackia voidaan odotella vuonna 2027.
Suosittelemme
Näiden autojen mahdollistamiseksi Skoda on investoimassa sähköiseen liikkumiseen 7,45 miljardia euroa ja digitalisaatioon 700 miljoonaa vuoteen 2025 mennessä. Euroopan markkinoilla tavoitteena on nousta viidenneksi suurimmaksi volyymibrändiksi, mikä vaatisi sekä Hyundain että Fordin ohittamista.
Kiinassa työsarkaa on vielä paljon enemmän, koska maan osuus Skodan myynnistä on pudonnut huippuvuosien yli 30 prosentista vain 13 prosenttiin. Tämän vuoden alkupuolella merkin myynti on jäänyt Kiinassa 65 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi, joten idän suurvaltaa varten tarvitaan kokonaan uusi strategia.