Sininen unelma – Blu Reale -sävykin pukee Alfa Romeon 33 Stradale -retrosuperautoa

Alfa Romeon myynnistä valtaosa muodostuu nykyään Tonale-katumaasturista, mutta merkillä on tarjolla myös todellinen superautounelma valikoiman toisessa ääripäässä. Se on 1960-luvun kauneimpiin kilpa- ja urheiluautoihin kuuluneesta 33:sta vahvoja vaikutteita saanut 33 Stradale, josta on nähty tähän asti kuvia lähinnä punaisena.

Rosso on toki Alfan ehkäpä perinteisin väri, mutta moni muukin sävy sopii retrohenkisen superauton pintaan. Italialaismerkki julkaisi kuvia Blu Reale -värisestä yksilöstä maaliskuun kolmantena päivänä, joka julistettiin samalla päivämäärän numeroihin sopivasti 33 Stradalen ikiomaksi juhlapäiväksi. Tämän vuoden juhlallisuudet koostuivat kylläkin vain sinisen auton kuvien julkaisusta, mutta ehkäpä tulevina vuosina on luvassa muutakin ohjelmaa kun 33:ia on päätynyt asiakkaille asti.

Kuva: Alfa Romeo

Perinteisen Rosso Alfan tai 33 Stradalen lanseerausvärinä palvelleen ”hienostuneemman” Rosso Villa d’Esten rinnalla kirkas sininen voi vaikuttaa jo turhankin räväkältä vaihtoehdolla, mutta tälläkin sävyllä on historiallinen oikeutuksensa. Samaa väriä sai nimittäin myös alkuperäiseen 33:een vuonna 1967, ja ainoastaan yksi tällä sävyllä maalattu yksilö on tätä nykyä olemassa. Se kuuluu sveitsiläiselle keräilijälle, joka teetti autoon entisöinnin vuonna 2020.

Modernissa superautossa Blu Reale saa kontrastia kiiltävän mustista tehosteista sekä uusista vanteista tähän asti nähtyjen viisipuolaisten kiekkojen sijasta. Sinisen auton vanteet ovat muodoiltaan monimutkaisemmat ja retrohenkisemmät, mitä korostaa myös klassinen hopea väri. Sisustaa näyttäisi puolestaan koristavan mustalla alcantaralla ja punaisilla tehosteilla toteutettu verhoilu.

Kuva: Alfa Romeo

Viime vuoden elokuussa esitelty 33 Stradale näyttää retrohenkiseltä, mutta tekniikka on läpikotaisin modernia koska Alfa on tehty Maseratin keskimoottorisen MC20-superauton pohjalta. Voimanlähteenä palvelee joko 629 hevosvoimaa kehittävä tuplaturbo-V6 tai täyssähköinen voimalinja, joka tuottaa 760 heppaa. Auton valmistusmäärä rajataan mallimerkinnän mukaisesti 33 yksilöön, ja Alfa leikittelee muutenkin numerosarjalla viestinnässään.

Vuosi 1933 oli kuulemma merkille erityisen menestyksellinen moottoriurheilun saralla, kun Alfa Romeo voitti Mille Migliassa, Targa Floriossa ja Le Mansissa. Viime vuonna Alfan myynti kasvoi puolestaan 33 prosentilla edellisvuoteen verrattuna, mikä ei ole kylläkään 33 Stradalen ansiota. 33-numerosarjan käytöstä 1980-luvun tylsässä Alfasudin seuraajassa merkki vaikenee sen sijaan kuin muuri, ja tähän tulevien vuosien 33-juhlapäivätkään eivät taida tuoda muutosta.

Kuva: Alfa Romeo
Kuva: Alfa Romeo
LähdeCarscoops

Lue lisää