MAINOS: Hovisepät

Tudor Black Bay Pro

Aina valmiina seikkailuun


Singerin restomod-Porschejen sarja täydentyy – 930 Turbon modernia tulkintaa saa myös Slantnosena, Targana ja avomallina

Kaliforniassa päämajaansa pitävä Singer Vehicle Design edustaa ehdotonta maailmaneliittiä restomod-tyylisistä Porscheista puhuttaessa. Singerin reseptinä on useimmiten 964-sukupolven 911:n pohjalta modernisoitu tekniikka yhdistettynä vanhemmista mallisarjoista lainattuun ulkonäköön.

Tällä kaavalla mennään myös firman uusimman luomuksen suhteen, joka tuotiin ensimmäistä kertaa julkisuuteen jo pari vuotta sitten. Vuonna 2022 debytoinut Turbo Study sai esittelyhetkellään aikaan ihastuneita huokauksia, koska Singer oli onnistunut modernisoimaan 1970- ja 1980-luvuilta tutun 930-sukupolven Turbon ainutlaatuisen tyylitietoisella otteella viimeistä yksityiskohtaa myöten. Turbo Study nähtiin äskettäin myös Nürburgringillä testiajossa, ja ensimmäiset asiakasautotkin on jo luovutettu.

Singer Porsche Turbo Study
Kuva: Singer Vehicle Design

Asiakkaiden ei tarvitse tyytyä pelkästään toissavuonna esiteltyyn coupéen, koska Singer julkaisi nyt tiedon ja ensimmäiset kuvat Turbo Studyn muista korimalleista. Ne ovat esikuvan mukaiset, eli litteällä keulalla varustettu Slantnose, irrotettavalla kattopalalla varustettu Targa ja kokonaan avonainen Cabriolet.

Lähtökohtana toimii tässäkin tapauksessa asiakkaan oma 964-sukupolven 911, mutta ainakaan Slantnosen tapauksessa alkuperäisyksilöiden uhraamisesta ei liene pelkoa. Niitä valmistettiin nimittäin vain 76 kappaletta, ja Slantnose jää myös harvinaisimmaksi korimalliksi Singerin Turbo Study -sarjassa. Niitä tehdään ainoastaan 25 autoa, jotka kaikki on jo myyty.

Singer Porsche Turbo Study
Kuva: Singer Vehicle Design

Slantnosessa on auton nimen mukaisen matalan keulan ja luukkulamppujen lisäksi rivoilla varustetut ilmanottoaukot takalokasuojissa sekä kaksitasoinen takasiipi muiden korimallien ”valaanpyrstöspoilerin” sijasta. Kaikkien korimallien alla pyörivät tuumakooltaan modernit tulkinnat Porschen ikonisista Fuchs-vanteista, jotka kuuluivat 930 Turbon vakiovarustukseen. Myös moottori on yhdistelmä klassista ja modernia, koska se perustuu Porsche-piireissä lähes myyttiseen maineeseen nousseeseen Mezger-bokserikuutoseen.

Suosittelemme


Pannu on kuitenkin saanut kylkeensä kaksi modernia turboa muuttuvageometrisillä johdinsiivillä ja esimerkiksi uuden ilmaa sekä vettä hyödyntävän välijäähdytinjärjestelmän, joten voimaa on yli 500 hevosvoiman edestä. Coupé-mallista Turbo Studya sai myös 450-heppaisena ”aloitusversiona”, mutta uusissa korimallivaihtoehdoissa on jo vakiona voimanlähteen tehokkaampi painos.

Singer Porsche Turbo Study
Kuva: Singer Vehicle Design

Voimavarojen välittämistä takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta avittavat Boschin kanssa yhteistyössä kehitetty moderni luistonestojärjestelmä sekä ajovakaudenhallinta. Renkaina auton alla pyörivät Michelin Pilot Sport 4 S:t. Lisähintaan tarjolla on myös neliveto, vaikka alkuperäistä 930 Turboa ei koskaan tarjottu joka nurkasta raapivana. Jo perusmallisen Turbo Studyn hinta ilman lähtökohtana palvelevaa 964:ää pyörii lähes 600 000 euron tasolla, joten uudet versiot lienevät vielä tätäkin arvokkaampia.

Lue lisää