Amerikkalainen Singer Vehicle Design on noussut maineeseen upeilla restomod-tyylisillä tulkinnoillaan klassisista Porsche 911:istä. Viime talvena Singer kohahdutti automaailmaa 930 Turbon pohjalta tehdyllä Turbo Studylla, ja nyt vuorossa on tämän mallin avoversio.
Se on ainakin toistaiseksi yksittäiskappale, joka tehdään nimettömäksi jäävän asiakkaan toiveesta. Metallipunainen herkkupala on samalla Singerin historian ensimmäinen avoauto, jonka myötä firma pääsee tulkitsemaan uudelleen myös tätä kappaletta Porschen historiasta. Singerin perustaja Rob Dickinson korostaakin, kuinka aivan ensimmäinen Porsche oli avoauto, mutta toki 1940-luvun lopun Sport 356/1:stä on pitkä matka 930 Turboon.
Turbo Stydyn pohjalta tehdyn avon kori on umpimallin tavoin hiilikuitua. Auton linjoja on modernisoitu hienovaraisesti hukkaamatta alkuperäistä tyyliä, ja hiilikuidun käytöllä saavutetaan painonsäästön lisäksi myös jäykempi rakenne. Cadiz Red -metallipunaisella maalattua namupalaa vauhdittaa legendaarisen Mezger-bokserikuutosen pohjalta rakennettu mylly, jonka iskutilavuus on suurennettu 3,8 litraan. Ilmajäähdytteinen kone on saanut myös kaksi turboa sähköisillä hukkaporteilla ja räätälintyönä tehdyt välijäähdyttimet.
Punaisen avon voimanlähde tuottaa omistajan toiveiden mukaisesti 517 hevosvoimaa, jotka välitetään takapyörille kuusivaihteisen manuaalin kautta. Haluttaessa nelivetokin on saatavilla, ja Turbo Studyn pohjalta tehdyt autot olisivat Singerin mukaan omimmillaan gran turismo -henkisinä pitkän matkan taittajina. Tätä tarkoitusta palvelee matalampiviritteinen 456-heppainen versio, jossa painotetaan käyttömukavuutta.
Suosittelemme
Oman autonsa voi räätälöidä Singerin kanssa pitkälti esimerkiksi iskunvaimentimien säätöjen, jarrujen sekä luistoneston suhteen. Edes lähtöhintaa ei kerrota julkisesti, mutta summa riippuu luonnollisesti asiakkaan toiveiden laajuudesta.