Simo Lampisen Saab 96 nähtiin Lahden Classic Motor Show:ssa

Lahden messukeskuksessa järjestetystä klassikkoautojen näyttelystä on jo ehtinyt muodostua käsite, jota moni mobiili-ikäisten ajoneuvojen ystävä odottaa vesi kielellä vuoden autoaiheisena kohokohtana.

Autojen monipuolisuudessa Lahden näyttely on Suomen oloissa täysin omassa luokassaan. Tälläkin kertaa vanhojen autojen ystävät saivat nauttia koko rahan edestä kattauksesta, josta oli hyvin hankala poimia muutamaa autoa valokeilaan.

Vanhat suomalaiset ralliautot vetävät aina vauhdin ystäviä puoleensa, ja niinpä tällä kertaa valinta osui Simo Lampisen vanhaan Saab 96 ralliautoon. Tarkemmin sanottuna kyseessä on Saab 96 V4, jossa kaksitahtimoottori on jo ehtinyt vaihtua paremmin rallipoluille soveltuvaan neloskoneeseen. Auton rekisteritunnus on aina ollut AEU-502, jossa numero viisi merkitsee auton mallivuotta 1975. Lampinen käytti kyseistä autoa kausilla 1975 ja 1976, ja tulokset puhuivat puolestaan. Vuonna 1975 napsahti 2-ryhmän Suomen mestaruusvoitto, ja vuotta myöhemmin Lampinen kaasutteli Saabillaan rallin SM-sarjan nelosryhmän kolmanneksi.

Merkittävän autosta tekee, että kyseessä ei ole mikä tahansa juosten lorotellen hutaistu kopio, vaan ehta aito asia, jonka penkkejä on kuluttanut pikataipaleilla maestro Lampinen itse. Saabin kori on edelleen sama kisoissa käytetty, ja sen tekniikka on myös isoilta osin alkuperäistä. Myös kabiini on autenttisessa 70-luvun asussa, ja autossa käytetyt osat ovat aitoja aikakausikorrekteja Saabin tehdasosia. Auton moottori on Weberin tuplakaasuttimilla varustettu 1815-kuutioinen, ja se kehittää noin 160 hevosvoimaa. Saabista löytyy myös samanlaiset mainostarrat, mitä autossa oli vuonna 1975 Jyväskylän suurajoissa. Tuolloin Lampinen kävi kiivaan taistelun Hannu Mikkolan Toyota Corollaa vastaan. Mikkola vei lopulta voiton tehokkaammalla ja nykyaikaisemmalla autollaan, ja Lampisen oli taivuttava Saabillaan hopeasijalle.

Suosittelemme

Lampisen Saab 96 nähtiin tuoreeltaan vuonna 1976 kuvatulla filmillä ”Pelin henki”, jossa sille oli varattu päärooli. Nostalginen filmi löytyy Youtubesta, ja siinä nähdään Saab 96 osana Suomen Saabin tehdastiimiä osallistumassa Jyväskylän suurajoihin kyseisenä vuonna. Kun auto poistui rallipoluilta edustamasta Saabia, sillä ajettiin edelleen rallia yksityiskuljettajien toimesta aina vuoteen 1989 saakka. Näistä on muistoina Saabin sivuasissa tarroja, kuten Juniori SM Lapuan ralli vuodelta 1986, sekä Kokkola ralli 1988.

Saab pääsi vihdoin eläkkeelle vuonna 1990, kun sen osti tuolloin vasta 18-vuotias nykyinen omistaja Tomi Tikanmäki, joka on siitä lähtien vaalinut tätä entistä Saabin tehdastiimin säilymäihmettä nykypolvien ihasteltavaksi. Tämä oli todellinen mitalikahvien arvoinen kulttuuriteko, sillä sen silloinen aikaisempi omistaja oli jo ehtinyt suunnitella auton muuttamista rallicross-käyttöön, mikä olisi täydellisesti tuhonnut sen ajoneuvohistoriallisen arvon.

Auton ostajan ikä oli osuva, sillä myös Lampinen aloitti ralliuransa 18-vuotiaana heti ajokortin saatuaan, ja kilpaura kesti vuoteen 1979 saakka. Lampinen ehti ajaa urallaan lukuisia kilpailuja sekä Suomessa, että myös ulkomailla, joten kyseessä on yksi Suomen kansainvälisistä rallikuskeista. Suurimmat kotimaiset voitot Lampisen osalta ovat neljä Suomen mestaruutta, ja voitot Jyväskylän Suurajoissa vuosina 1963, 1964 ja 1972. Vuonna 1943 22. kesäkuuta syntynyt Lampinen on nyt 78-vuotias.

Auton nykyinen kunto on sen aktiivisten palvelusvuosien huomioiden erinomainen. Se on entisöity nykyiseen asuunsa vuosina 2001-2002 Porvoossa ja Ruotsin Malmössä. Auto herättää sen verran ansaittua ylpeyttä omistajassaan, että sen tuulilasin yläkulmaan on teipattu näyttävä muistutus sen alkuperäisyydestä, ettei kukaan turhanpäiväinen huutelija vain erehtyisi pitämään autoa halpana kopiona. Saabin nokalta löytyvät neljän lisävalon patteristot muistuttavat puolestaan hellyttävästi aikansa hehkulankapolttimoiden valaisukyvystä, kun ajovaloja tarvittiin valaisemaan myös pimeään aikaan ajettuja taipaleita. Suomi on kirkkaasti yksi maailman menestyneimpiä rallimaita, joten kotimaisen vanhan rallihistorian vaaliminen, ja sellaisen kohtaaminen ilahduttaa aina lämpimästi.

Lue lisää