Seuraava T-Roc on viimeinen uusi polttomoottori-VW – esimerkiksi Golfin taru jatkuu kuitenkin sähköautona

Volkswagenin siirtyminen pelkkiin sähköautoihin on ollut jo pitkään tiedossa. Nyt viimeisten polttomoottori-Volkkarien aikataulusta saatiin uutta tietoa.

Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer kertoi saksalaiselle Automobilwochelle, että merkin viimeiseksi uudeksi polttomoottorimalliksi jää T-Rocin seuraava sukupolvi, joka lanseerataan markkinoille vuonna 2025. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kompaktiluokan kestosuosikki Golfista ei nähdä enää perinteisen kaavan mukaan tehtyä yhdeksättä sukupolvea.

Golf saa kuitenkin ensi vuonna faceliftin, jonka myötä esimerkiksi käytettävyyden pitäisi kohentua. Golfin on tarkoitus säilyä kasvojenkohotuksen myötä tuoreena vuosikymmenen loppupuolelle saakka, jolloin vuorossa on vahdinvaihto myös käyttövoiman suhteen. Volkkarin bestsellerin tarinaa jatkaa nimittäin täyssähköinen ID. Golf, jota voidaan odotella myyntiin vuoden 2028 tienoilla.

Sähkö-Golfista halutaan tehdä auto, joka ansaitsee ikonisen nimensä. Niinpä perusratkaisuksi ei kelpuuteta VW:n tämänhetkisissä sähköautoissa käytettävää MQB:tä, joka tekisi autosta turhan korkean nykyisen ID.3:n tavoin. Hatchbackin klassiset mittasuhteet saavutetaan sen sijaan upouuden SSP-pohjalevyn avulla, jota hyödynnetään myös Audi A3:n sähköisessä seuraajassa. Golf-nimen lisäksi myös GTI siirtyy sähköautojen maailmaan, ja sama koskee todennäköisesti nelivetoista R-huippuversiotakin.

Kuva: Volkswagen

Sähkö-Golfia ja viimeiseksi polttomoottorimohikaaniksi jäävää T-Rocia ennen markkinoille lanseerataan vielä kaksi uutta polttomoottori-Volkswagenia. Niistä ensimmäinen on syksyllä esiteltävä uusi Passat, jota saa enää Variant-farmarina. Ensi vuonna vuorossa on puolestaan seuraava Tiguan, mutta Polo ei ole enää saamassa seuraajaa jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten vuoksi, jotka nostaisivat bensamoottorilla varustetun pikkuauton hinnan turhan korkeaksi.

Suosittelemme

Polon saappaisiin astuu todennäköisesti Golfia pienempi sähköauto, josta saatiin jo esimakua muutama viikko sitten esitellyn ID.2all-konseptin myötä. ID.2all kertoo myös siitä, mihin suuntaan Volkswagenin muotoilu on tulevaisuudessa kehittymässä. Perinteisemmän oloinen design ja sisustan korkea laatuvaikutelma ovat taas kovaa valuuttaa, koska ne ovat koko merkin ydinarvoja. Samalla Thomas Schäfer myöntää epäsuorasti, että halvan oloisella sisustalla ja erikoisella muotoilulla varustettu ID.3 sekä kumppanit jäävät vain ylimenokauden malleiksi, jolloin sähköautot piti pystyä erottamaan merkin muusta tarjonnasta.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää